← Till Tidningen Global
Radar

Rwandas tröjreklam får kritik

Foto: KT Press | President kagame mottar en Arsenaltröja av förre Arsenalspelaren Tony Adams.

Rwanda har abonnerat plats på det brittiska Premier League-laget Arsenals fotbollströjor och reklamplatser på Emirates Stadium under de kommande tre åren. Affären får stark kritik från flera länder som investerar stora summor i bistånd i landet.

RWANDA Med orden ”Visit Rwanda” hoppas Rwandas turistindustri locka till sig resenärer från världens alla hörn. Att välja att marknadsföra sig på president Paul Kagames favoritlags tröjärmar är en bra och långsiktig investering, anser Clare Akamanzi, chef för Rwandas utvecklingsstyrelse.

– Arsenal ses av uppskattningsvis 35 miljoner tittare varje gång de spelar, varför skull det inte vara en bra idé? säger hon i en intervju med BBC.
350 miljoner kronor är den summa som förekommit mest frekvent i medierapporteringen, men siffran varken bekräftas eller dementeras av Akamanzi som förutspår en ökad turistnäring.

Storbritannien är ett av många länder som årligen betalar stora summor i bistånd till Rwanda. Reklaminvesteringen sticker många i ögonen, men Clare Akamanzi besvarar kritiken och pekar på Rwandas goda anseende i finansiella kretsar och att bistånd de facto numera motsvarar 17 procent av landets BNP – och inte 80 som åren efter inbördeskriget och det efterföljande folkmordet 1994.

Kelvyn Gardner, internationell chef för utvecklingsbolaget Licensing Industry Merchandisers’ Association, upplever initiativet som befriande i en tid då fotbollströjor mer eller mindre blivit ”monopolområde” för aktörer verksamma med onlinespel och betting.

– Rwanda förefaller inte vara en plats för turism, i mina ögon. Så kanske måste du chocka folk för att nå ut, säger Gardner till The Guardian

Rwandas president Paul Kagame och hans regering har i många år kritiserats av bland annat Human Rights Watch för maktmissbruk, korruption och upplåtande av tortyrcenter. Landet förblir också bland de fattigaste i världen med en stor andel av befolkningen på flykt i närliggande länder som Uganda och Kongo. Pengar borde enligt Christoph Hoffman, tysk förbundsledamot för liberala FDP, satsas på annat än goodwillaffärer med presidentens favoritlag.

– Det är ingen bra investering för landets turistindustri och en social mediekampanj hade kostat en tiondel men varit mycket effektivare, säger han till brittiska Daily Mail.

Isabelle Diks från holländska GroenLinks tycker förvisso att det är bra att Rwanda försöker att boosta sin ekonomi, men även hon är kritisk till arenavalet:

– Det är hjärtskärande att se så stora summor spenderade på tröjreklam samtidigt som det internationella samfundet försöker bekämpa fattigdomen i landet, säger hon i ett uttalande.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV