Prenumerera

Logga in

Radar · Miljö

Regeringen vill mer än fördubbla stödet till förlusttyngda flygplatser

Jönköpings flygplats.

Sveriges regionala flygplatser dras totalt med stora förluster. Nu vill regeringen höja det befintliga statliga stödet till flygplatserna rejält, från dagens 210 miljoner till 528 miljoner kronor, rapporterar SVT.

Sverige har idag 33 icke-statliga flygplatser, som främst ägs av regioner och kommuner. Tillsammans gjorde dessa flygplatser en förlust på 700 miljoner kronor, enligt Svenska regionala flygplatser (SRF).

Nu vill regeringen höja det statliga bidraget till flygplatserna med ett tillskott på 318 miljoner kronor per år, rapporterar SVT. Det innebär att dagens statliga bidrag på 210 miljoner kronor höjs till 528 miljoner kronor nästa år. Det är en betydande ökning sedan år 2023, då stödet låg på 103 miljoner kronor.

– Vi skjuter till rejält med pengar för att underlätta driften för de här samhällsviktiga flygplatserna, säger infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) till SVT.

Satsningen ingår i höstbudgeten, som kommer att presenteras i sin helhet den 22 september. 

Branschorganisationen Transportföretagen välkomnar regeringens satsning.

– Flygplatserna är inte ett underskott i boksluten utan en investering i hela Sveriges tillgänglighet och beredskap, säger Fredrik Kämpfe, branschchef på Transportföretagen Flyg, i ett pressmeddelande. 

Samtidigt visar statistiken att inrikesflyget i Sverige minskar. Men Andreas Carlsson tycker inte att man ska flyga mindre av klimatskäl. 

– Det finns ingen anledning att flyga mindre av klimatskäl när flyget ställer om. Man kan köpa till hållbart flygbränsle i tanken och vara med i den omställning som sker, säger han till SVT.

Syre har tidigare rapporterat om varför biobränsle inom flygsektorn är problematiskt. Och även om EU numera ställer krav på inblandning av biodrivmedel i flygbränslet i Europa så handlar det om en låg andel: 2 procent år 2025, 6 procent år 2030, 20 procent år 2035, 34 procent år 2040, 42 procent år 2045 och 70 procent år 2050.

Enligt plattformen Klimatsmart semester, som bland annat utvecklats av Göteborgs universitet och Chalmers, så innebär en flygresa från Kiruna till Malmö ett utsläpp på 362 kilo koldioxidekvivalenter per person, medan en tågresa på samma sträcka innebär 26 kilo per person.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV