Prenumerera

Logga in

Radar · Miljö

Majoritet av svenskarna vill att Vasaloppet slutar göra reklam för Preem

Översiktsbild på ett skidspår med snö, medan omliggande mark saknar snö.

Nästan sex av tio svenskar tycker att Vasaloppet bör sluta göra reklam för Preem, det visar en Novusundersökning som beställts av tankesmedjan New weather institute Sverige. Ungefär lika många är också oroliga över att snötäcket minskar på grund av klimatförändringarna.

I samband med att Vasaloppets vintervecka i dag drar igång så presenterar New weather institute rapporten Snow angels, som bland annat kartlägger svenskarnas syn på reklam för fossilindustrin inom vintersportsarrangemang. 

Den visar bland annat att två tredjedelar av svenskarna, 66 procent, tycker att vintersportarrangörer generellt bör sluta med att göra reklam för fossila bolag. 55 procent tycker specifikt att Vasaloppet bör sluta göra reklam för Preem, som är en av loppets huvudsponsorer. 

Frågar man personer som har ett intresse för vintersport så tycker hela 70 procent att fossil reklam inte hör hemma bland vintersportarrangemang och 57 procent tycker att Vasaloppet ska säga upp sitt sponsoravtal med Preem. Bland de vintersportintresserade så är hela 81 procent i olika grad oroliga över att snötäcket minskar till följd av klimatförändringarna. 

Allt mer forskning visar att snötäcket minskar i takt med den globala uppvärmningen. Förändringen är främst märkbar i slutet av vintersäsongen, och rapporten lyfter upp siffror från Rutgers University Global snow lab som analyserat kartor av snötäcket producerade av meteorologer vid US National ice center. De visar att snötäcket på det norra halvklotet under 2024 var 4,9 miljoner kvadratkilometer mindre än snötäcket år 1970. Det innebär en årlig förlust på 90 700 kvadratkilometer snö. 

”Behöver ta ställning för snön”

Rapporten räknade på de koldioxidutsläpp som två av Vasaloppets huvudsponsorer, oljebolaget Preem och biltillverkaren Volvo cars, tillsammans står för. Översätter man det till snötäckesförlust så orsakar bolagen tillsammans en förlust av 221 kvadratkilometer snötäcke varje år. Det motsvarar cirka 246 gånger den yta som utgör Vasaloppets skidområde. 

– Alla vi som älskar snö och vinter har ett gemensamt ansvar att stå emot fossilbolagens lockrop. Vintersporten behöver ta ställning för snön, inte för oljebolag, biltillverkare och flygbolag, säger Gunnar Lind, New weather Sverige, i ett pressmeddelande

Tankesmedjan hoppas nu att Vasaloppet kan bli en internationell föregångare genom att slopa fossil reklam. 

– Sverige är berömt för sin vintersport och den här undersökningen visar att en bred majoritet av svenskarna anser att fossil reklam inte hör hemma där. Precis som tobaksreklamen tidigare förbjöds inom idrotten behöver vintersporten nu ta ställning och fasa ut reklam för bolag som bidrar mest till att hetta upp planeten och smälta snön, säger Andrew Simms, grundare av tankesmedjan New weather i Storbritannien.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV