Ett alltmer individualiserat läraryrke som bygger på konkurrens snarare än samarbete. Det är några av slutsatserna som presenteras i en ny avhandling från Göteborgs universitet.
Avhandlingen är resultatet av ett etnografiskt projekt som pågått mellan 2012 och 2022. Baserat på intervjuer och observationer på en gymnasieskola visar Mikael R Karlsson hur läraryrket blivit alltmer individualiserat och att lärare ofta vantrivs i den marknadsanpassade skolan.
– Den lärare som är kritisk kan ses som förändringsobenägen och jobbig av rektorer och skolledare, vilket i sin tur kan påverka både lön och möjligheten att haka på de karriärmöjligheter som marknadslogiken erbjuder. Mina och andras studier visar att New public management skapar rädda organisationer, säger Mikael R Karlsson.
Mikael R Karlsson menar vidare att förändringar som marknadslogiken inneburit lett till en kultur bland lärare som inte handlar om att göra, utan om att synas.
– Det var inte längre självklart att dela med sig av sina idéer och pedagogiska upplägg till sina kollegor eftersom det i förlängningen kunde komma att påverka den individuella lönen.
Med sin avhandling hoppas Mikael R Karlsson kunna ge en röst åt alla som dagligen sliter i skolorna.
– Jag vill ge dem verktyg till att förstå vad som sker när förändringsprocesser – oavsett om det handlar om skolutveckling eller utbildningspolitiska reformer – får dem att reagera. I grunden handlar det om att kritiskt granska en verksamhet för att avtäcka dolda strukturer och sammanhang för att ge lärare och rektorer möjlighet att agera.