I dag gav regeringen och Sverigedemokraterna beskedet att reduktionsplikten sänks till 6 procent för både bensin och diesel vid årsskiftet. ”Klimatskandal” tycker oppositionen.
Reduktionsplikten betyder att bensinbolagen behöver blanda in en viss andel biobränsle i tanken med målet att sänka koldioxidutsläppen från transporter.
De fyra ledarna för Tidöpartierna skriver att ”reduktionsplikten inte är effektiv klimatpolitik. Vi väljer i stället att värnar om hushållen som pressas hårt i denna svåra ekonomiska situation” på DN debatt i dag.
”Det utgör en sänkning med 34 procentenheter för diesel respektive 6,5 procentenheter för bensin, jämfört med om reduktionsplikten behållits på beslutad nivå för 2024. Den nya lägre nivån ska gälla under mandatperioden och gör att det kan bli ungefär 5,50 kronor billigare per liter diesel inklusive moms att tanka redan 2024”, skriver partiledarna i debattartikeln Vi sänker reduktionsplikten – för barnfamiljernas skull.
En sådan sänkning innebär sannolikt att Sveriges etappmål till 2030 inte kommer att nås, enligt Naturvårdsverket.
– Vi har inte räknat på de exakta siffrorna men 0 till 6 procent är en kraftig sänkning av reduktionsplikten, så där bedömer vi att vi inte når målet, uppgav Katarina Wärmark, klimatanalytiker på Naturvårdsverkets klimatmålsenhet, tidigare till Syre.
På Twitter möts beslutet både av hejarop och kritik.
”Regeringen väljer de facto att skrota klimatmålen. Det finns inga rimliga förslag som är i närheten av att kompensera för de ökade utsläppen detta medför. Klimatskandal!”, skriver Rickard Nordin (C), klimat- och energipolitisk talesperson.
Läs även:
Prognos: Går inte både hålla vallöfte och klara klimatmål till 2030