Startsida - Nyheter

Radar · Miljö

Dalundes kritik efter den historiska klimatomröstningen: ”Tack vare Skyttedal”

Jakop Dalunde (MP) och Sara Skyttedal (KD) med vitt skilda åsikter kring hur mycket EU:s utsläppshandel skulle skärpas.

Tre tunga delar i EU:s klimatpaket godkändes av EU:parlamentet på tisdagen. Bland Sveriges EU-parlamentariker uttrycktes både glädje, viss besvikelse och en del nålstick. Sverigedemokraterna valde att rösta emot klimatpaketet i alla sina delar.
– En historisk dag för klimatet, säger Heléne Fritzon (S).

Omröstningarna i Strasburg idag rörde några av de mest centrala delarna som ska komma på plats, för att EU ska lyckas nå sina klimatmål; en skärpning av EU:s utsläppshandel, klimattullar och den sociala klimatfonden. En som gläds åt skärpningen av utsläppshandeln, är Jakop Dalunde (MP).

– Nu är det slut på gratisutsläppen för flyg, och sjöfarten måste äntligen börja betala för sina utsläpp. Att dessa sektorer nu äntligen inkluderas på riktigt i utsläppshandeln är en oerhört viktig förbättring, eftersom det ökar trycket på att ställa om. Det har varit enormt framgångsrikt i andra sektorer, säger han i ett uttalande.

Ger känga till Skyttedal

Samtidigt passar han på att ge en känga till Sara Skyttedal (KD).

– Dock finns det fortfarande kvar fossila subventioner för Europas smutsigaste industrier, tack vare Sara Skyttedal och resten av det konservativa blocket.

På Twitter ger Sara Skyttedal mothugg:

”Kristdemokraterna har stoppat orealistisk klimatpolitik i nya utsläppsrättshandeln. Miljöpartiets Jakop Dalunde drev lönlöst en mängd förslag som skulle varit förödande för EU:s konkurrenskraft. Istället skyddar vi industrierna och möjliggör investeringar i kärnkraft.”

”Visar globalt ledarskap”

Liberalen Karin Karlsbro väljer att lyfta klimattullarna (CBAM) som ska börja gälla 2026, som hon varit huvudförhandlare för i handelsutskottet. Förslaget innebär bland annat att varor med stora utsläpp så som cement, järn och stål kommer att behöva betala en kostnad för de utsläpp produktionen inneburit när de importeras till EU.

– CBAM är ett historiskt steg för att prissätta alla utsläpp som sker till följd av konsumtion i EU, säger hon i ett uttalande.

Även socialdemokraten Helene Fritzon stämmer in i hyllningskören.

– Nu visar EU ett globalt ledarskap och tar de första stegen mot ett globalt pris på koldioxid. säger hon.

V kritiska

Miljöpartiet och Vänsterpartiets Malin Björk som varit vänstergruppens förhandlare anser däremot att lagen inte blev så skarp som den kunnat bli, men tycker ändå att det är viktigt att den sjösätts.

– Vänsterpartiet hade gärna velat se att tullarna omfattade fler sektorer och att infasningen gick snabbare, samt att intäkterna gick direkt till klimatsatsningar, framför allt i den fattiga delen av världen, säger hon i ett uttalande.

Som Syre tidigare rapporterat finns en oro för hur länder som Moçambique, vars aluminiumexport är starkt beroende av Europa, kommer att drabbas. Flera av parlamentarikerna välkomnar också att parlamentet röstade för en social klimatfond, där intäkter går till insatser för att göra omställningen så rättvis som möjligt.

Sverigedemokraternas EU-parlamentariker, Johan Nissinen och Charlie Weimers, röstade båda nej till alla av punkterna i paketet som rör Fit for 55, som de beskriver som ”dyr klimatpolitik som fokuserar på byråkrati och grön ideologi istället för uppfinningsrikedom, kostnadseffektivitet och pragmatism”.
 
”Det är ett experiment där EU går ensam och lägger mer stress på företagen istället för att skapa ett klimat som främjar långsiktiga investeringar och tillväxt. Det är ingen naturlag att EU:s välstånd alltid ökar. Vi motsäger oss denna bakåtsträvande och frihetsfientliga politik”, skriver partiet i en kommentar till Syre.

Jakop Dalunde (MP) ser det som olyckligt.

– De vill omintetgöra lagstiftning som är helt avgörande för att vi ska få fart på omställningen och uppfylla klimatmålen. Med SD:s politik får vi ingen framtid att tala om. Det skrämmer mig att detta är partiet som Sveriges regering sitter i knät på.

Innan de nya lagarna kan träda ikraft måste de först formellt godkännas av medlemsländerna i rådet. Artikeln har uppdaterats med kommentar från Sverigedemokraterna. 

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV