När gränsen för hur mycket svavel som fartyg får släppa ut skärptes kunde den billiga men ack så smutsiga tjockoljan blivit ett minne blott. Men en manick kan tvätta bort svavlet – bara för att skölja ut det i havet. Nu vill Transportstyrelsen och Havs och vattenmyndigheten (Hav) förbjuda tvättningen på svenskt inre vatten.
När Internationella sjöfartsorganisationen IMO tog beslut om att skärpa hur mycket svavel som får släppas firades det som en stor seger. Förutom att orsaka andningsbesvär har det försurat mark och vatten. Det historiska beslutet hade kunnat kastat bränsleligans värstingar – tunga eldningsoljor – på tippen. Kunde, då reglerna inte pekade ut något särskilt bränsle som bov – bara att svavlet skulle bort från skorstenen.
För att kunna fortsätta använda de billiga bränslena har ett växande antal fartyg installerat skrubbrar, en manick som genom att spraya avgaserna med vatten, kan tvätta bort svavlet innan det passerar ut genom skorstenen. Kruxet är att det som fastnar i vattenpartiklarna, inte är att leka med. Både kända och okända kemikalier kan bildas i det som forskarna beskriver som ”häxkittlar”, som sedan sköljs ut i havet.
– Vi blev förvånade över hur pass giftigt det var, sa Peter Thor, marinekolog verksam vid Norsk Polarinstitut till Syre, i samband med att en studie kunnat konstatera att tvättvattnet riskerade att slå ut djurplankton i fartygens spår.
Läs mer: Fartygens nya giftutsläpp kan regleras tidigast nästa år
Det vill säga en grundbult i havets ekologiska väv. Även Internationella havsforskningsrådet (Ices) och Internationella sjöfartsorganisationen har fått upp ögonen för problemet – men de byråkratiska kvarnhjulen mal långsamt. I väntan på ett beslut från högsta ort, kan Sverige själv ta beslut om att reglera utsläppen på svenskt inre vatten. Det har flera andra länder redan gjort, så som Singapore och Turkiet. Nu föreslår Havs- och vattenmyndigheten (Hav) och Transportstyrelsen att Sverige följer efter.
– Vi menar att det bör införas ett totalt utsläppsförbud av tvättvatten i Sveriges inre vatten. Det är det enklaste alternativet att genomföra på ett nationellt plan och effektivast rent miljömässigt, säger Malin Lokrantz, utredare på Transportstyrelsen, i ett uttalande.
Branschorganisationen Svensk sjöfart har i ett remissvar motsatt sig ett förbud och istället önskat att myndigheterna justerar de accepterade gränsvärdena. Men det bedömer inte myndigheterna vara genomförbart eftersom det saknas tillräcklig kunskap. Inte heller att endast begränsa förbudet till delar av svenskt inre vatten, exempelvis hamnar, anses ge tillräckligt god miljöeffekt.
Enligt myndigheterna skulle ett totalförbud mot tvättvatten leda till ett minskat tillskott av farliga ämnen till grunda och känsliga ekosystem vid kusten.
– Dessutom kan regleringen bidra till att bryta trenden att fartyg i Östersjöområdet installerar skrubbrar, vilket kan få en positiv inverkan på möjligheterna att nå god miljöstatus. Inte bara i kustnära områden i Sverige utan i hela Östersjön, säger Fredrik Lindgren, utredare på HaV.
Om förslaget blir verklighet kan den som har ett fartyg med skrubber välja mellan att samla upp tvättvattnet eller att byta till ett godkänt bränsle, meddelar myndigheterna. Något som fartyg utan skrubbrar redan använder i dag.