Startsida - Nyheter

Radar · Inrikes

Rekord i återkrav från Försäkringskassan

Under 2020 har Försäkringskassan begärt tillbaka eller stoppat utbetalningar till en summa av 2 miljarder.

Under pandemiåret 2020 krävde Försäkringskassan tillbaka 2 miljarder i felaktiga utbetalningar, dubbelt så mycket som ett vanligt år. De flesta återkraven gäller bostadsbidrag och sjukpenning.

Återbetalningskraven från Försäkringskassan har skjutit i höjden det senaste året, rapporterar tidningen Kollega. Försäkringskassan gör både egna stickkontroller och agerar utifrån tips om fusk som kommer in. Tipsen handlar oftast om att någon får bostadsbidrag eller sjukpenning felaktigt utbetalt, exempelvis att vederbörande ger intrycket av att arbeta eller vara mer aktiv än vad som förutsätts vara möjligt vid en sjukskrivning.

Om en utredning inleds kan det resultera i återkrav, minskad eller utebliven ersättning eller polisanmälan.

– Sammanlagt leder 23 procent av myndighetens utredningar till en polisanmälan. I år har vi hittills lämnat in 3 000 anmälningar till polisen. Och då handlar det om att man systematiskt lämnat felaktiga uppgifter och har intygat månad efter månad att man exempelvis är sjukskriven fast man jobbar, säger Thomas Nyström, controller på Försäkringskassan, till Kollega.

Återkraven landar vanligtvis på sammanlagt runt 1 miljard kronor per år. Där ingår både gjorda utbetalningar och utbetalningar som stoppats. 2020 var summan det dubbla, och siffran för 2021 är hittills uppe i runt 1,3 miljarder.

System med gråzoner

Granskningarna har succesivt ökat de senaste åren samtidigt som färre beviljas sjukersättning. Tidigare i år skrev Syre till exempel om Karin som blev återbetalningsskyldig då hennes halvtidsschema var upplagt på ett sätt som kassan bedömde innebar en högre tjänstgöringsprocent under vissa perioder än vad hennes förtidspension tillät.

Det viktigaste är att värna socialförsäkringen och se till att det inte går att utnyttja systemet, säger Thomas Nyström till Kollega. Han är dock medveten om att regelverket i en del fall utgör en gråzon.

– Vi gör alltid en bedömning i varje ärende, tittar på vilken ersättning och diagnos det gäller, om det finns substans i anklagelserna och om det över huvud taget går att utreda.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV