Startsida - Nyheter

Radar · Djurrätt

Djurrättsalliansen om årets kosläpp: ”Stärker bilden av lyckliga kor på gröna ängar”

Kosläpp lockar många åskådare, när mjölkkor som varit inomhus under vinterhalvåret får komma ut på bete.

Barnfamiljer med picknickkorgar samlas varje år kring fenomenet kosläpp. På grund av pandemin arrangeras kosläppet digitalt för andra året i rad. Det pratas dock inte mycket om var korna befinner sig resten av året. Eller ens resten av dygnet.

”Följ med live när kossorna hoppar ut på årets grönbete och sprider glädje” skriver Arla på sin hemsida. I livesändningen i dag deltar kända youtubers och realityprogramdeltagare. Kosläpp har blivit ett alltmer populärt utflyktsmål. Äntligen får mjölkkorna komma ut och ”skutta efter en vinter i ladugården”, som Arla uttrycker det. Den vintern varar i regel i fem månader.

Exempelvis måste kor i mellersta Sverige vistas ute i minst 90 dygn under perioden 1 april–31 oktober, enligt Jordbruksverket. Det är alltså bara tre av sju månader. Eftersom korna ska mjölkas är de heller inte ute hela dygnet. Kravet är minst sex timmars bete i sträck per dygn.

Detta är dock något som Lantbrukarnas riksförbund vill ändra på. De vill slippa beteskravet helt och hållet för de kor som går i lösdrift inomhus. Det är ungefär 80 procent av alla mjölkkor i Sverige. Den resterande femtedelen står uppbunden inomhus.

Främst egenkontroller

38 gårdar som levererar mjölk till Arla fick under 2019 förelägganden om brister i djurskyddet. Det rapporterade SVT:s Uppdrag granskning förra året i ett uppmärksammat program om stora missförhållanden i mjölkindustrin. Efter avslöjandet fastställde Arla en uppdatering av sitt kvalitetsprogram, där man enligt hemsidan ”lägger ett tydligt ansvar på bonden”. Egenkontroller ska utföras varje kvartal och det kan också komma att utföras stickkontroller.

Mjölkning på en ekologisk gård för kor i lösdrift. Kor som går i lösdrift inomhus ska inte omfattas av beteskravet, anser Lantbrukarnas riksförbund. Foto: Lars Pehrson/SvD/TT

Arla har också infört en nollvision mot djurskyddsbrister, som de på sin hemsida beskriver så här:

”Nollvisionen innebär att vi kraftsamlar och fortsätter att öka våra insatser. Vi har investerat i fler medarbetare, fler revisioner och i tätare rapportering om hur varje ko mår. Tillsammans med kvalitetsdata för all mjölk som hämtas på gårdarna ger det oss möjlighet att förebygga, identifiera och lösa framtida problem.”

Komjölk för kalven

Daniel Rolke är ordförande för Djurrättsalliansen, en organisation som vid ett flertal tillfällen avslöjat stora problem med djurplågeri inom mjölkindustrin i Sverige. Han anser att branschen målar upp en bild som inte går hand i hand med verkligheten.

– Att korna är glada är självklart, de flesta har inte varit ute sedan förra sommaren. Om man följer minimikraven för betet, tillbringar en svensk mjölkko över 90 procent av sitt liv inomhus. Och samtidigt som den svenska mjölkbranschen gör allt för att stärka bilden av lyckliga kor på gröna ängar – bland annat genom kosläpp och reklam – försöker företrädare för branschen bli av med beteskravet för att inte behöva släppa ut korna över huvud taget, säger Daniel Rolke.

Han anser att grundproblemet är hela industrin i sig.

– Mjölkindustrin går ut på att ta kalvar från sina mammor, utnyttja korna till max innan de skickas till slakteriet och därefter säljs i delar i köttdisken. Så man borde fundera en gång till innan man väljer att titta på livesändningen av ett kosläpp. Vi föreslår att man istället klickar in sig på en matvarubutiks hemsida och beställer hem växtmjölk. Komjölk är för kalven.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV