Matleveransföretaget Foodora har länge kritiserats för att deras gig-jobbare har usla arbetsvillkor. Men nu har Foodora enats om innehållet i ett kollektivavtal med fackförbundet Transport. Avtalet måste dock godkännas av både bolagets styrelse och förbundsstyrelsen i Transport innan uppgörelsen är klar.
Moped- och cykelbuden som levererar restaurangmat har länge haft usla löner, jobbat under stark stress och själva varit tvungna att stå för de cyklar och mopeder de använder när de jobbar. De får bara betalt i timlön och per uppdrag, eller så kallat gig, vilket bidrar till den låga månadsinkomsten.
Under hela hösten har Foodora och fackförbundet Transport förhandlat om ett kollektivavtal och nu är det nära i hamn, uppger tidningen Transportarbetaren. Förhandlarna är överens om ett avtal som är tänkt att gälla från den 1 mars i år.
– Förslaget innehåller minivillkor för buden, men exakt hur avtalet är konstruerat går vi ut med när det är undertecknat, säger Transports centrala ombudsman Mats H Andersson till Transportarbetaren.
Avtalet måste skrivas under av styrelserna
Det som fattas är att Foodoras styrelse och Transports förbundsstyrelse godkänner det förslag till avtal som förhandlarna kommit överens om och sedan skriver under det, vilket i så fall sker i morgon.
– Det är sannolikt att de skriver under det, men det beror ju på vad man tycker. Det är en bransch som är svår att reglera och det här avtalet gäller inte hela branschen utan bara Foodora. Därför är det extra viktigt att kolla att allt ser rätt ut, säger Magnus Falk, samhällspolitisk chef på Transportarbetaförbundet till Syre.
Foodoras vd, Hans Skruvfors, har dock hitintills uttryckt sig positivt till att ett avtal är på gång.
– Förhoppningsvis något som är banbrytande i den här delen av branschen, som visar att man kan ingå i den svenska modellen, säger han till Sveriges Radio Ekot.
Även arbetsmarknadsminister Eva Nordmark (S) gillar uppgörelsen.
– Bra Transportfacket och Foodora! Ert avtal är ett stort steg för att göra kollektivavtal till norm för appföretagen, och för att göra plattformsekonomin till en del av den svenska modellen, skriver hon på Twitter, enligt tidningen Arbetet.
Transport hoppas att fler budföretag tecknar avtal med förbundet.
– Det här är en bransch där villkoren verkligen behöver förbättras, säger Mats H Andersson, till tidningen Transportarbetaren.
Avtalet gäller just Foodoras cykel- och mopedbud, så kallade riders. Bilbuden har redan ett kollektivavtal, enligt Transportarbetaren.
Artikeln har uppdaterats med en rättelse. Avtalet är fortfarande inte påskrivet (den 2 februari 2021).