När klädjätten H&M släpper sitt bokslut under morgondagen ska aktivister från Extinction rebellion spela döda i en klädhög utanför en butik på Drottninggatan i Stockholm.
– Snabbmodet är en dold klimatbov för många, säger Andreas Nilsson, som är en av klimatgruppens aktivister som tagit initiativ till den nya kampanjen.
Snabbmode – hög konsumtionstakt och kort användning av plagg – har varit en framgångsrik affärsmodell för många klädjättar. Men kritiken från både forskare och miljöorganisationer har varit omfattande, då klädproduktion är förknippad med stor miljöpåverkan. En kritik som Extinction rebellion nu tar fasta på när de imorgon inleder en kampanj mot affärsmodellen. I samband med att H&M presenterar sitt bokslut för 2023 tänker aktivister från klimatgruppen spela döda under ett berg av ”överproducerade kläder”.
– Det är inte helt behövligt att producera 100 miljarder plagg per år, det har många negativa effekter på både miljö, klimat och människors liv i länderna där de tillverkas, säger Andreas Nilsson.
”Ska vi använda jordens resurser till det här”
H&M:s egna klimat- och miljömål rimmar inte med deras fokus på att samtidigt fortsätta med snabbmode och mål om att öka produktionen, tycker han.
– Är det det vi ska använda jordens resurser till? Att ännu mer mark och vatten går till kläder vi egentligen har nog av och som inte används så mycket som de kan användas. Det går inte att köpa sig fri, våra resurser är inte oändliga, säger han.
Genom att kasta strålkastarljuset på det ohållbara i affärsmodellen, hoppas han att politiken tar krafttag.
– Vi behöver en bred demokratisk samling kring frågan. Extinction rebellion har ju som krav att man ska ha medborgarråd, för det är en svår fråga. Det gäller att ändra konsumtionsmönster, hitta en mer rättvis fördelning av pengarna i industrin och att fördelningen av kläder blir mer rättvis.