Radar · Miljö

Beslut: Flygbolag måste sluta med greenwashing

Flygplan och månen

EU:s nätverk av konsumentmyndigheter har tagit beslut i ett fall där 17 flygbolag anmäldes för greenwashing. Ett 20-tal konsumentorganisationer menade att dessa använder sig av vilseledande påståenden för att framställa flyget som mindre klimatskadligt än det är – och nu får de rätt.

Det var i somras som flera av Europas konsumentorganisationer, däribland Sveriges konsumenter, anmälde 17 flygbolag för greenwashing till nätverket för EU:s konsumentmyndigheter, CPC. 

Nu har beslutet kommit, och det ger konsumentorganisationerna rätt. Flygbolagen sysslar med greenwashing, och nu får de 30 dagar på sig att redovisa vilka åtgärder de tänker vidta. Om svaren inte är tillräckliga kan det bli aktuellt med sanktioner. 

– Det är fantastiska nyheter att myndigheter från hela Europa erkänner att konsumenter har blivit lurade av flygbolagens greenwashing. Det är oacceptabelt att flygbolag har kunnat få konsumenter att betala för att klimatkompensera sina resor – utan bevis för att kompensationen funkar över tid – eller att träden ens planteras, säger Monique Goyens, chef för BEUC, de europeiska konsumentorganisationernas paraplyorgan, i ett pressmeddelande. 

Johanna Hållén, generalsekreterare i Sveriges konsumenter håller med: 

– Flyget är en av de branscher med störst utsläpp. Att just flygbolagen ägnar sig åt greenwashing är därför särskilt allvarligt. Nu utgår vi från att de gör som myndigheterna kräver och skärper sig.

Forskningen är tydlig med att flyget ännu är många år ifrån att använda teknik som får ner utsläppen väsentligt. Även klimatkompensation har ifrågasatts, då det är långtifrån säkert att det som står på pappret genomförs och inte dubbelräknas.

Vilseledande metoder

Konsumentmyndigheterna har tillsammans med EU-kommissionen kommit fram till sex olika typer av vilseledande metoder som flygbolagen använder sig av: 

Att skapa ett felaktigt intryck av att konsumenten genom att betala en extra klimatkompensation kan minska eller helt uppväga koldioxidutsläppen från en resa. 

Att använda termen ”hållbara flygbränslen” (SAF) utan att tydligt redovisa vilken  miljö- och klimatpåverkan sådana bränslen har.

Att använda termer som ”grön”, ”hållbar”, ”ansvarsfull” eller andra underförstått gröna påståenden.

Att hävda att de går mot nettonollutsläpp av växthusgaser eller liknande, utan att ange tydliga och verifierbara åtaganden, mål eller oberoende övervakningssystem.

Att låta sina kunder använda en kalkylator för att räkna ut koldioxidutsläpp från en specifik flygning, utan att presentera tillräckliga vetenskapliga bevis för att sådana beräkningar är tillförlitliga och utan information om vilka faktorer de bygger på.

Att göra jämförelser av flygresors koldioxidutsläpp, utan att ge tillräcklig och korrekt information om vilka faktorer jämförelsen baseras på.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV