Radar · Miljö

Gröna bilister: ”Fläskiga bilar slukar kritiska mineraler i onödan”

Den genomsnittliga tjänstevikten hos nya personbilar i Sverige har ökat med nästan 350 kg sedan 2008, enligt Gröna bilister. De senaste fyra åren har viktuppgången varit cirka 50 kg per år.

År 2023 ligger den genomsnittliga tjänstevikten hos en nyregistrerad personbil i Sverige på nästan 1900 kg (1889), som kan jämföras med cirka 1550 kg (1548) år 2008. Det visar statistik från myndigheten Trafikanalys, som föreningen Gröna mobilister har tagit del av.

”Elbilar måste ges rimlig räckvidd genom ett hyfsat stort batteri. Men nu går bilarna upp i vikt i skrämmande hög takt. Uppsvällda karosshyddor har kommit att signalera välstånd och status”, skriver Gröna bilister i ett pressmeddelande.

Elbilar tenderar att bli tyngre på grund av att de har ett stort batteri, men också laddhybrider och dieselbilar ökar i vikt, enligt föreningen.

”Fläskiga bilar slukar kritiska mineraler och andra naturresurser helt i onödan. De kräver mycket energi både att tillverka och att baxa runt på vägarna. Klimatpåverkan under hela livscykeln hos en stor elektrisk SUV är ungefär 60 procent högre än hos en normalstor elbil,” skriver Gröna bilister.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV