Under söndagsförmiddagen protesterade aktivister från Scientists rebellion för fjärde gången vid Bromma flygplats terminal för privatjets. Aktionen är del av en global kampanj som kräver ett förbud mot privata jetflyg.
– Rent demokratiskt finns det ingen anledning till att försvara privatjet: de är den yttersta symbolen för orättvisa och galenskap, säger Isabelle Letellier, aktiv i Scientist Rebellion, i ett pressmeddelande.
Det är nu fjärde gången som gruppen Scientist Rebellion genomför en aktion vid Bromma flygplats. Vid den senaste aktionen i september förra året blev samtliga aktivister gripna, oavsett vad de konkret hade gjort under aktionen.
Efteråt gick det statliga företaget Swedavia, som driver Bromma flygplats, ut i media med uppgiften att aktivisterna hade stoppat ett ambulansflyg. Detta visade sig senare inte vara sant.
– Swedavia försöker smutskasta aktivister eftersom de inte har några sakliga argument för denna miljövidriga verksamhet som bara gynnar en liten rik minoritet. Repressionen mot aktivisterna här är tyvärr symptomatisk för hur miljöaktivister behandlas runtom i Europa. Hur länge kan en demokrati förtrycka aktivister som har vetenskapen och rättvisan på sin sida?, frågar sig Isabelle Letellier i pressmeddelandet.
När Syre senare under dagen pratar med henne över telefon berättar hon att dagens aktion inte lett till något gripande alls, däremot lite diskussion med några vakter som tyckte att aktivisterna stod för nära det som är klassat som skyddsobjekt.
– De verkar ha en mycket bredare bild av vad skyddsobjekt innebär och när det börjar. Det är alltid lite så. Men vi sa bara att vi avvaktar till polisen kommer. Sedan när polisen kom sa de ingenting om att vi borde flytta på oss, och sedan gick de!
Någon total blockad av terminalen handlade det inte om.
– Det finns en annan ingång. Det här var främst en symbolisk blockad, säger Isabelle Letellier.
Aktionen på Bromma flygplats är en del av den internationella kampanjen Stay Grounded som pågår globalt mellan den 24 och 30 maj, samt en del av Week of Action for Social and Climate Justice som pågår i Sverige denna vecka och som avslutas idag. (Ytterligare några event är dock inplanerade 27 maj och 29 maj, enligt programmet.)
Att forskarna i gruppen riktar in sig mot privatflyget handlar om såväl klimatorättvisa som ekonomisk och social orättvisa. Privatjet släpper ut mellan 5 och 14 gånger så mycket växthusgaser per passagerare jämfört med vanliga passagerarflygplan, enligt en studie som paraplyorganisationen European Federation for Transport and Environment gjort. Den visar också att privatflygen är 50 gånger mer förorenande per person än tåg och att en fyra timmars privatflygning släpper ut lika mycket koldioxid som en genomsnittlig person i EU gör under ett år (8 ton).
Därför behövs det dels ett förbud mot privatflyg menar forskarna. Dessutom behöver utsläpparna betala för sina utsläpp, och de rika behöver beskattas för att finansiera omställningen som måste till. Och det är akut nu, menar Letellier.
– Vi behöver få till ett samtal i samhället om varför det här inte förbjuds. När man frågar politiker så svarar de alltid, alltid att folk inte vill ha en grön omställning. Men just i det här fallet så stämmer det inte alls. Det finns ingen som försöker försvara privatjet. Det finns ett stöd för en rättvis omställning.
Att flygbränsle inte ens beskattas och därmed är en subvention till de som flyger menar hon är galet.
– Varför ska de som har svårt att äta sig mätta subventionera dem som flyger mest, flera gånger om året? Det är klimatorättvisa. Vi behöver fundera lite grann över varför vi inte gör den gröna omställning som alla behöver. Det är inte för att folk inte vill det, utan för att vi försvarar den rika eliten.
– Nu när ännu mer av våra skattepengar går till flygplatserna måste man fråga sig vem som vinner på det? Inte de som inte kan äta sig mätta eller har det svårt i vardagen.