Radar · Miljö

Fossilreklam förbjuds i Stockholms kollektivtrafik

Regions Stockholm inför förbud mot fossilreklam i kollektivtrafiken, något som Greenpeace kampanjat för under tre år.

Region Stockholm blir först i Skandinavien med att förbjuda reklam för produkter som använder fossila bränslen. Men förbudet innehåller även vissa kryphål.

Trafiknämnden i Region Stockholm har beslutat att inte tillåta fossilreklam och spelbolag som nätcasinon i kollektivtrafikens miljöer. Det innebär bland annat inga fler reklamskyltar för olika bilmodeller som drivs med bränslemotorer.

Miljöorganisationen Greenpeace har tillsammans med tankesmedjan New weather under tre år försökt att påverka Stockholm och flera andra städer i Sverige att införa ett förbud genom att genomföra olika aktioner och demonstrationer. Det pågår även liknande kampanjer i Göteborg som verkar även vara på gång med liknande förbud.

Nu blir alltså Stockholm först ut i Skandinavien, enligt Greenpeace.

– Det är bara att gratulera Region Stockholm som för alltid kommer få stå i historieböckerna som de som först i Skandinavien faktiskt lyckades rensa bort reklam för fossila bränslen och fossilbilar från sin lokaltrafik, säger Gustav Martner, talesperson i reklam- och marknadsrättsfrågor på Greenpeace, i ett pressmeddelande.

Flygreklam undantaget

Det finns vissa kryphål i de nya reglerna, bland annat för flygreklam eftersom reklam för persontransporter är undantagna. Trafiknämnden bedömer att det är lättare att införa ett förbud mot varor än mot fossilberoende tjänster, skriver Greenpeace.

Detta är något som organisationen tycker borde åtgärdas.

– Regionens beslut om fossilreklamförbud är en stor framgång, men det är oklart varför flygreklam fortfarande ska tillåtas. Det är en typ av fossil reklam som är vanlig i Stockholms kollektivtrafik och för klimatets skull behöver vi få bort all reklam som driver på stora växthusgasutsläpp, säger Anna Jonsson, på New Weather Sverige.

Greenpeace ser förbudet som ett steg i rätt riktning och något som visar att det går att påverka politikerna genom insatser från volontärer.

– Det här beslutet visar att engagerade gräsrötter kan skapa historisk förändring, säger Gustav Martner.

Förbudet kommer att införas när nuvarande avtal löper ut om cirka två år.

Det finns sedan tidigare begränsningar av vilken typ av reklam som visas, bland annat tobaks- och alkoholreklam, reklam som kan uppfattas som stötande och reklam riktad till barn.

Stockholm stad räknar med att förlora vissa intäkter från både den fossila reklamen och från spelbolagen, men hoppas att begränsningar för annonsering gällande spel om pengar ska minska riskerna med spelberoende. Det kan i sin tur bidra till att minska belastningen för regionens rehabiliteringsansvar för spelberoende, skriver Trafiknämnden.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV