Nu sänks reduktionsplikten för bensin- och dieselbilar vilket medfört att bensinpriset sjunkit med runt en krona och dieselpriset med över fyra kronor.
Men sänkningen av reduktionsplikten innebär att utsläppen växthusgaser ökar – vilket har mött hård kritik från flera håll.
Reduktionsplikten, det vill säga andelen inblandning av biodrivmedel i bensin och dieseln, sänktes vid årsskiftet från 30,5 procent för diesel och 7,8 procent för bensin till sex procent för både energislagen.
Enligt regeringens egen budget beräknas utsläppen av koldioxid att öka med 6–10 miljoner ton till 2030 jämfört med tidigare klimatredovisningar.
Enligt Naturvårdverket står inrikes transporter för nästan en tredjedel av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser, och domineras av utsläpp från vägtrafiken.
Det är ingen skillnad på en koldioxidmolekyl som kommer från förbränning av biobränsle och en som kommer från förbränning av fossila bränslen. För klimatet är det dock mycket bättre att använda hållbart producerade biobränslen än fossila bränslen.