Glöd · Debatt

SD:s trollfabrik – en amerikansk uppfinning

Trumps före detta rådgivare Steve Bannon tittar på republikanen Matt Gatz och ler. Gaetz talar i en mikrofon och har en keps på sig.

Idén att låta en trollfabrik översvämma medierna med ”skit” kommer från USA och Trumpgängets metoder, skriver Erik Eriksson.

DEBATT. Vanligtvis tar det ett par år för amerikanska nymodigheter att nå Sverige. Jimmie Åkesson och SD har ganska snabbt anammat Trumpgängets sätt att jobba inom medieområdet. 2018 sa förre Trump-rådgivaren Steve Bannon i en intervju: ”Man bekämpar dem genom att översvämma hela medielandskapet med skit” (citat ur Der Spiegel, nr 15/2024).

”De” är de etablerade medierna. Och så har det gått till i USA. Trump och mediecirkusen runt honom tränger ut (nästan) all energi och normal, traditionell nyhetsförmedling och debatt ur offentligheten. I Sverige hörs SD-trollen säga sig vilja ”kasta skit på Teodorescu Måwe” (KD:s förstanamn inför EU-valet). En strategi vi måste avslöja: SD vet (liksom Bannon) att de sprider lögner, vars viktigaste roll är att stjäla plats från andra, viktigare saker.

I Kalla fakta säger ett ”troll” just det: kvantiteten är det viktiga! Kvaliteten i informationen är oviktig. Och lögnerna måste upprepas, så att de biter sig fast. Klassiskt exempel: påståendet att Obama var en icke legitim president (inte född i USA).

Detta är vad vi måste vänja oss vid framöver. Och lära oss avslöja!

Den förre Trumprådgivarens förnamn är rättat den 20 maj klockan 21.25. /Syre

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV