Startsida - Nyheter

Radar · Basinkomst

Storföretag satsade 16 miljoner dollar för att kväsa basinkomstförslag

flagga

Nyligen röstades ett förslag om ett basinkomstprojekt ned i den amerikanska delstaten Oregons parlament med stor majoritet. Bakslaget kommer efter att olika företag satsat över 170 miljoner kronor på en negativ påverkanskampanj mot basinkomst.

Genom att samla in över 120 000 namnunderskrifter lyckades organisationen The Oregone rebate få in frågan om basinkomst som en punkt i delstatsvalet, något som Syre tidigare har rapporterat om.

Det förslag som väljarna fick ta ställning till i folkomröstningen var till slut på en basinkomst på 1600 dollar årligen till alla invånare i delstaten. För att kunna finansiera reformen ingick införandet av en extraskatt på delstatens större företag, som skulle höja minimitaxan från 1 procent till 3 procent.

Nedröstat

Men nu har 78,8 procent av väljarna i delstaten röstat ned förslaget, som innan omröstning var impopulärt bland både republikaner och demokrater, rapporterar Business insider.

Budskapet från politikerna och företagen var att basinkomsten skulle leda till höjda priser på varor och tjänster.

Tillsammans spenderade företagen över 16 miljoner dollar på en påverkanskampanj för att stoppa reformen, vilket är ungefär 26 gånger mer pengar än vad Oregon rebate-organisationen samlade in i sin gräsrotskampanj.

Flera basinkomstprojekt

Business insider skriver att bakslaget för basinkomst i Oregon bara är en liten del av de över 100 pilotprojekt med garanterad basinkomst som har lanserats och testats över hela USA. Till skillnad från Oregon rebate-förslaget, som skulle skapa ett basinkomstprogram på delstatlig nivå, sker många av pilotprojekten med finansiering av gräsrotsrörelser, lokala myndigheter eller privata donationer.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV