Radar · Inrikes

Varannan elev behöver extra hjälp – ”ett svek”

Lärare vittnar om att de inte hinner med alla elever i behov av stöd eller anpassning.

I varje mellanstadieklass behöver varannan elev extra stöd eller anpassningar i undervisningen. Men resurserna räcker inte alls.
– Det är fler elever i dag som behöver extra hjälp och lärarnas möjligheter att ge dem det är usla, säger Sveriges Lärares ordförande Åsa Fahlén.

Det rapporteras återkommande om elevers behov av extra stöttning för att kunna hänga med i undervisningen. I en ny rapport visar Sveriges Lärare hur stort behovet är. Det handlar om såväl elever som kortvarigt behöver lite extra tid eller vägledning, som elever som behöver mycket stöd hela skoltiden – vitt skiftande behov som läraren ska ta hänsyn till.

I en genomsnittlig mellanstadieklass har elva elever stöd eller anpassning, och ytterligare tre behöver särskilt stöd men får det inte alls. Halva klassen är alltså berörd och omfattningen är nästan lika stor i övriga grundskolan och gymnasiet, enligt den enkät som lärarfacket gjort.

Träffar inte rätt

Till bilden hör också att många av de elever som redan får någon form av hjälp skulle behöva någon annan, eller mer hjälp. Mer än hälften av de tillfrågade grundskolelärarna bedömer att eleverna i låg eller mycket låg grad får rätt insatser, enligt enkäten.

– Siffrorna är skrämmande. Det är så många elever som inte får den skolgång de har rätt till, säger Åsa Fahlén.

Hon blev själv lite förvånad över problemets omfattning. Men hon tror inte att de tillfrågade lärarna överdrivit i sina svar, eftersom behoven kan vara så varierande.

– En del elever behöver bara lite mer tid med vissa saker, till exempel intensiv lästräning för att knäcka läskoden. Andra har större svårigheter, säger Åsa Fahlén.

Omöjligt uppdrag

En stor majoritet av lärarna i undersökningen uppger att deras uppdrag blir omöjligt med så många hjälpbehövande elever. Konsekvensen blir att andra elever inte får tillräcklig uppmärksamhet, att det blir oroligt eller bråkigt och att lärarna själva blir stressade. En majoritet vittnar om att nivån på undervisningen sänks.

– Det är ett svek mot eleverna, säger Åsa Fahlén.

Rapporten mynnar ut i krav på att lärarna ges rimliga förutsättningar för att ge eleverna det stöd de har rätt till. Lärarfacket vill se regler för personaltäthet och maxstorlek på undervisningsgrupper. Lärarfacket kräver också en översyn av reglerna för de båda formerna av stöttning: extra anpassningar och särskilt stöd.

– Lärarna är helt nedlusade av extra anpassningar som är i många fall helt omöjliga att genomföra, och färre elever får det särskilda stöd som de behöver, säger Åsa Fahlén.

Fakta: Några lärarkommentarer

Några kommentarer ur Sveriges Lärares enkät:

”Att undervisa 28 elever där mer än hälften är i behov av anpassningar, gör att jag behöver göra 15 olika lektioner under samma lektionspass.” (Lärare förskoleklass)

”Anpassningar som går att göra blir så ’lätta’ att de inte blir en riktig hjälp.” (Lågstadielärare)

”Jag måste bedriva enskild undervisning och då hinner jag inte hjälpa mellanskiktet eller utmana de duktiga.” (Mellanstadielärare)

”Alla får inte det stöd de behöver och en del blir hemmasittare som följd av det.” (Högstadielärare)

I undersökningen har totalt 1 649 lärare i förskoleklass, grund- och gymnasieskola svarat. Svarsfrekvensen var 48 procent.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV