Radar · Politik

TV4: SD driver trollfabrik

Arkivbild på kontor med datorer

Sverigedemokraterna sprider i hemlighet vilseledande information och propaganda genom att driva ett stort antal anonyma konton, en trollfabrik, inne i partiets lokaler, visar Kalla faktas avslöjande.

TV4-programmet Kalla fakta har under fem månader haft en reporter som wallraffat som kommunikatör på SD:s kommunikationsavdelning och på Youtube-kanalen Riks. Med dold kamera avslöjar Kalla Fakta hur Youtube-kanalen Riks och partiet är tätt sammankopplade. Något som tidigare förnekats av SD.

Kalla Fakta avslöjar också hur medarbetare på SD:s kommunikationsavdelning sköter en stor mängd anonyma konton för att sprida innehåll på sociala medier som är gynnsamt för SD och internt kallas verksamheten ”trollfabriken”.

SD:s kommunikationschef, Joakim Wallerstein, som tidigare förnekat alla anklagelser om att SD använder anonyma konton, erkänner i programmet när han konfronteras av Kalla faktas granskning.

Anställde troll inför valet 2018

SD-politikern Julian Kroon medger i Kalla Faktas program att SD anställde runt tio personer inför valet 2018 och vars uppdrag bland annat var att ”kriga i kommentarsfält” på sociala medier.

– Man kan kalla det för trollfabrik, säger Kroon till Kalla Faktas reporter som filmar honom med dold kamera.

”En trollfabrik är en organiserad verksamhet som syftar till att påverka samhällsdebatten med hjälp av anonyma konton.”

Ola Svenonius, forskare på Totalförsvarets forskningsinstitut, i Kalla faktas avslöjande.

Trollfabrik

Trollfabriker finansieras ofta av en stat eller en privat aktör, och är ett led i informationspåverkan. De personer som är en del av trollfabriken kallas propagandatroll och får betalt för att sprida desinformation. De använder olika digitala identiteter för att föra ut uppdragsgivarens budskap och på så sätt ge sken av att det finns en kraftig opinion i en viss fråga.
• Genom att vara aktiva i sociala medier och andra forum på nätet utger sig medlemmarna i trollfabriken för att vara vanliga privatpersoner. Oftast är de inte särskilt provokativa utan vill snarare framstå som trovärdiga, till skillnad från vanliga nättroll som vill provocera fram gräl.

Källa: Internetstiftelsen
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV