Startsida - Nyheter

Radar · Djurrätt

Foto på industrikyckling stoppades i annonskampanj

"Vi hoppas att människor ska få upp ögonen för hur djur lever och dör i svenska industrier", säger Malin Gustafsson.

Djurrättsalliansen ville göra annonskampanj som visar kycklingar i industrin, men annonsföretaget sa nej till fotot och bad om en frisk kyckling. Talespersonen Malin Gustafsson är kritisk och menar att bilden visar verkligheten. Bolaget hänvisar till Västtrafiks spelregler och förbud mot budskap som är stötande eller väcker obehag.

– Vi ville genom annonskampanjen visa en kyckling i svensk kycklingindustri. I avslöjandet Kycklingens pris, där Djurrättsalliansen har tagit filmer från kycklingindustrins största avelsföretag Aviagen, visas hur kycklingar lever och dödas under miserabla förhållanden, säger Malin Gustafsson, talesperson för Djurrättsalliansen.

Organisationen uppger i ett pressmeddelande att reklamföretaget sa nej till fotot med hänvisning till att djuret på fotot kunde uppfattas som skadat och att de uppmanades att ta en bild på ”en hel och frisk kyckling som inte ser plågad ut”.

– Det är anmärkningsvärt att vi i en annons inte får visa upp verkligheten – så här ser kycklingarna ut. Industrin har avlat fram en fågel som växer onaturligt fort och tillväxten leder till en lång rad konsekvenser för djurens hälsa. En av de främsta är att de får ben- och ledproblem som gör att 90 procent av dem blir halta, och många har svårt att gå, säger Malin Gustafsson.

”Våra spelregler”

Annonsen med fotot, på en liggande, något tufsig kyckling med ben utsträckta mot betraktaren, skulle sättas upp i kollektivtrafiken i Göteborg.

– Vi vet att en del människor har svårt att titta på våra foton, men bilden var inte på en kyckling med sår eller uppenbara skador, vilket det finns många, utan en vanlig syn i en svensk djurfabrik. Vi arbetar med att synliggöra hur djuren har det då det handlar om dolda industrier där få har insyn.

Jennie Eriksson, operativ chef på reklamföretaget, skriver i en kommentar: ”Enligt våra spelregler från Västtrafik så får vi inte ha budskap som är stötande eller som väcker obehag vilket vi kände att den här bilden gjorde. Kunden fick möjlighet att använda sig av andra bilder men det var inte önskvärt hos kund”.

”Här skulle det varit en bild på en kyckling från en svensk djurfabrik. Men bilden blev nekad”, skriver Djurrättsalliansen. Foto: Djurrättsalliansen

Djurens situation

I Göteborg är det av Västtrafik, ägt av Västra Götalandsregionen, som annonsörer kan köpa reklamplats i kollektivtrafiken.

Annonsen som syns på Göteborgs bussar och spårvagnar har nu endast texten: ”Här skulle det varit en bild på en kyckling från en svensk djurfabrik. Men bilden blev nekad. Tycker du också att allmänheten borde få ta del av djurens verklighet? Se Djurrättsalliansens senaste avslöjande”.

– Filmmaterialet från vårt avslöjande visar hur de så kallade avelsdjuren lever under miserabla förhållanden. Det djuren utsätts för av oss människor är en av vår tids största orättvisor och det måste få ett slut. Vi hoppas att så många som möjligt får upp ögonen för djurens situation och agerar genom att sluta äta djur, säger Malin Gustafsson.

Läs mer:

Skräckfilmer från svensk kycklingindustri

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV