Energi

Så håller du matpriserna nere

Matkassen blir allt dyrare och många letar efter billigare livsmedelsvaror – men det gäller att vara vaksam.

Höjda priser har gjort matkassen dyrare för alla. Men hur kan man hålla priserna nere när de skjuter i höjden – och finns det sätt att undgå matinflationen?

Ost, kaffe och kött är klassiska dagligvaror som blivit rejält dyrare under hösten 2022. Inte sedan tidigt 1980-tal har matpriserna ökat så mycket på så kort tid, enligt statistik från SCB.

Kriget i Ukraina och elkrisen som följt på det har lett till inflation världen över och kraftigt höjda priser på allt från drivmedel till mat. Dessutom uppstod flaskhalsar i ekonomin under pandemin som lett till obalans i utbud och efterfrågan på en rad olika saker, vilket även det bidrar till stigande priser.

Och allt tyder på att matpriserna fortsätter uppåt. Eftersom kostnaderna för matproducenterna fortfarande ökar, fortsätter också priset på varorna att stiga. Parallellt ökar även omkostnaderna för butikerna i form av hyrespåslag och högre bränslekostnader – vilket också påverkar prisbilden.

Ulf Mazur driver prisjämförelsesajten Matpriskollen, vars besökarantal fördubblades i höstas.

– Det finns en fördröjningseffekt. De priser vi kommer att se i februari är resultatet av prisändringar på råvaror och andra kostnader som transporter och förpackningar från sommaren och hösten innan. Det tar ofta flera månader för leverantörer och kedjor att förhandla om en prisjustering, säger han.

Inflationen äter lönen

Mat har under lång tid tagit en förhållandevis liten del av den disponibla inkomsten, samtidigt som de disponibla inkomsterna i Sverige har ökat. Nu äter inflationen upp reallöneökningen. Det har lett till att många tvingas tänka till lite extra när de handlar.

– Konsumenter har på ett fåtal månader börjat ändra sitt beteende och blivit mycket mer prismedvetna. För det första letar man mer efter butiker med lågprisprofil, som nu har fått ett uppsving. För det andra kollar var och varannan efter extrapriser. Handlarna har aldrig varit med om så mycket kampanjförsäljning tidigare, säger Ulf Mazur.

"Konsumenter har på ett fåtal månader börjat ändra sitt beteende och blivit mycket mer prismedvetna"
"Konsumenter har på ett fåtal månader börjat ändra sitt beteende och blivit mycket mer prismedvetna". Det säger Ulf Mazuer, som driver prisjämförelsesajten Matpriskollen.

Men som konsument gäller det att hålla ögonen öppna. Krympflation är ett fenomen som uppmärksammats mycket på senare tid och som innebär att en vara som fått en mindre förpackning säljs till samma pris som förut. Det är ett sätt att höja priserna på varor utan att det märks så mycket. Att hänga upp rikligt med reaskyltar i butiken är också ett sätt att locka till köp, det signalerar lägre priser. Till exempel kan man erbjuda fyra varor till priset av tre.

– Det gör att vi upplever att det är billigt. Men multierbjudanden är ofta inte så bra. Vem behöver till exempel fyra paket juice? Man är ute efter att du ska få en kick och när man väl fått in dig i butiken vill man behålla dig där, säger han och fortsätter:

– Var lite misstänksam mot multiköp eftersom en del varor, som frukt och grönt, bara riskerar att bli gamla. Då är det billigare och mer hållbart att låta det ta slut innan man köper nytt.

Läs noga på

Ulf Mazur uppmanar alla konsumenter att läsa på ordentligt, och lära sig så mycket som möjligt om prissättning och erbjudanden. För där finns pengar att spara.

– Ja, se detta som en läroperiod för din egen skull. Kolla jämförpriser och hur mycket du betalar per kilo av en vara. Som konsument måste man vara vaksam och ta sitt personliga ansvar, för ingen kommer att hjälpa dig. Men man blir snabbt bra på det och lär sig hur det brukar se ut i olika butiker, säger han.

Det gäller att veta vilka priser det kan skilja mycket mellan i olika butiker och vilka det inte brukar vara så stor skillnad på. Enligt Ulf Mazur kan skillnaderna vara stora på frukt och grönt, men inte så stora på till exempel barnmat och blöjor. Kanske handlar det också om att själv ändra inställning från att utgå från vad man vill köpa till hur mycket man har att köpa för och vad det ska räcka till.

– När man gör en budget tvingas man tänka efter om man behöver tre flaskor läsk, eller om det räcker med en. Bli detektiv! Lär dig förstå ditt eget beteende, för du är hela tiden utsatt för köpbudskap. Då är det bra att tänka: behöver jag verkligen det där?

Fakta: Så håller du nere matkostnaderna

+ Utgå från erbjudanden när du ska planera och laga mat, och köp mycket av sådant som kan staplas.

+ Genomsnittsrabatterna i butikernas flygblad är nästan 25 procent, och när det gäller produkter som kaffe, smör och frukt, ännu högre.

+ Köp frukt och grönt i säsong, eftersom det är billigare.

+ Kolla också vikt och jämförpris på frukt och grönt som säljs till styckepris, till exempel gurka. Annars får du betala lika mycket för en liten lätt gurka som för en som väger betydligt mer.

+ Se upp med färdigskuret och färdiglagat, eftersom priset blir högre när någon annan gjort jobbet.

+ Läs noga på reaskyltningen i butiken. Ofta är erbjudandet inte så bra som det först verkar.

+ Tänk en extra gång innan du slår till på multipriserbjudanden: Är det en vara som kan sparas länge eller något som riskerar att bli gammalt innan det äts upp?

+ Titta noga på erbjudanden om att köpa vara i flerpack. Är det samma mängd per förpackning i flerpacken som i enpack?

Källa: Ulf Mazur, Matpriskollen.