Energi · Kan själv

Serva cykeln inför vintern

Med rätt kläder och utrustning kan man ta sig fram med cykel även när snödrivorna växer sig höga.

Är du en sån som ställer in cykeln i förrådet så fort de första snöflingorna faller, eller är du en året runt-cyklare som trotsar både ösregn och snöstormar? Att cykla vintertid kan kännas tufft ibland, men har du rätt utrustning går det betydligt lättare. Och om det känns motigt kan du tänka på att du både håller motionen uppe samtidigt som du gör en insats för miljön – win-win!

Om man, som undertecknad, har jobbat som cyklande brevbärare vintertid och förfrusit fingrarna lär man sig snart vikten av att klä sig bra. Vilka kläder du ska välja beror givetvis på väder och utomhustemperatur, men om det är riktigt brukar det vara en bra metod att klä sig i lager på lager. Sätt på dig ett underställ och en tunn mössa som får plats under hjälmen, ovanpå det en jacka och byxor med bra ventilation samt handskar. Förutom att det är lätt att börja frysa är det också väldigt lätt att bli för varm när man cyklar, men det fiffiga är att om du klär dig i flera tunna lager kan du ta av dig ett lager om du blir för varm. En dyna på sadeln kan också vara väldigt skönt om du ska cykla långt!

Gör dig synlig

Bra reflexer och fungerande fram- och baklysen på cykeln kan göra skillnad mellan liv och död, det är dessutom ett lagkrav. Cykeln ska ha både en stark vit lampa framtill och en röd blinkande lampa baktill samt reflexer både fram och baktill. Framlampan ska synas på 300 meters avstånd och baklampan ska blinka med minst 200 blinkningar i minuten. Även om du vet att du har lampor på cykeln är det viktigt att kontrollera att batterierna fungerar innan du ger dig ut.  Utöver det kan du också ha en reflexväst eller andra reflexer på kläderna.

Serva cykeln

Till skillnad från bilar är det inget krav att ha dubbdäck på cykeln, men det rekommenderas – särskilt om du kommer cykla mycket på halt underlag. Viktigast för balansen är att byta till dubbdäck på framhjulet men du kan såklart byta bakhjulet också när du ändå är igång. Breda däck gör också att man håller balansen bättre än smala. Att byta cykeldäck är en relativt enkel sak, det viktigaste att tänka på är att du inte använder något vasst redskap som skadar innerslangen. Skruva först loss hjulet från cykeln med en skiftnyckel och kräng loss däcket med ett däckjärn. Använd däckjärnet när du sätter fast det nya däcket också. När du ändå håller på är det bra att passa på att kontrollera luften i slangen också. 

Sen är det dags att kontrollera bromsarna och kedjan. Fälgbromsar fungerar sämre när det är blött ute och detsamma gäller för gummit i bromsklossarna när det är kallt. Om bromsklossarna är väldigt slitna kan de behöva bytas, men ibland räcker det att lossa på justeringsskruvarna vid vajern så att klossarna kommer närmare hjulet.

Ta också en titt på kedjan samtidigt, kanske behöver den oljas? Det räcker oftast med någon droppe olja för att kedjan ska snurra runt bättre.  

Cykla säkert

De flesta har väl någon gång varit med om en rejäl cykelvurpa. Kanske kom du lite för snabbt in i den där kurvan och noterade inte isfläcken på marken? Enklaste sättet att undvika det är förstås att ta det lugnt. Var ute i god tid, undvik skarpa svängar och bromsa försiktigt. Var särskilt uppmärksam på ytor som lätt blir hala, till exempel träbroar, släta stenytor med mera. Även på hösten är det lätt att halka på löven. Är det riktigt halt kan det vara säkrast att kliva av och leda cykeln. Sist men inte minst – glöm inte hjälmen!