Glöd · Debatt

Vi kräver ansvar för kollektivtrafikens haveri

Demonstration under lokförarstrejken tidigare i år.

Pendeltrafiken i Stockholm är ett haveri. Som en konsekvens av det här behöver bland annat de ansvariga avgå och en oberoende utredning behöver ske skriver 207 lokförare, tågvärdar och resenärer.

Vi börjar med det vi alla vet: Kollektivtrafiken, och i synnerhet pendeltrafiken, har havererat helt och hållet. Kollektivtrafikens haveri är emellertid inte bara en historia om Storstockholms lokaltrafik, utan om hela vårt svenska samhälle och hur det har utvecklats de senaste åren. Vad kan vi lära oss av det? Och hur går vi vidare?

Det kan inte ha undgått någon som bor längs Stockholmspendeln att situationen i pendeltrafiken är värre än någonsin. Resenärer som betalat närmare 1000 kr/månad för ett SL-kort får vänta i flera timmar på pendeltåg. Ersättningsbussar utlovas och uteblir. Information som ges till resenärerna, om den ges, är ofta felaktig. Lokförare får själva ansvara för fulla tåg efter olyckor, och tvingas spela roulette vid dörrstängningar, i synnerhet när den stora mängd skärmar som ska hjälpa dem, istället för att en människa gör det, är översnöade.

Rullstolsburna lämnas på perrongerna. Medborgare kommer sent till sina arbeten och får löneavdrag. Patienter missar sina läkartider, föräldrar sina föräldramöten, studenter sina prov och seminarier. Människor missar sina tåg- och flygresor. Barn väntar på förskolan på en förälder som aldrig kommer. Operationer ställs in. Resenärer hänvisas till “resegarantin”, helt utan hänsyn till att de flesta inte har råd att lägga ut flera tusen kronor på taxi per vecka.

Haveriet får inte bara direkta konsekvenser utan även indirekta. Lokförare och tågvärdar som efter år av att inte bli lyssnade på får utmattningssyndrom, blir sjukskrivna och måste söka vård och rehabiliteras. Tid, pengar och energi som hade kunnat läggas på något mycket rimligare, nämligen säkerheten på den svenska järnvägen.

Men även de som inte åker pendeltåg har det senaste året sannolikt märkt av en accelererande försämring av kollektivtrafiken. Busslinjer läggs ner. Rulltrappor står stilla. Hissar står stilla. Dörrar är trasiga. Spärrar är trasiga. Toaletter avstängda. Skärmar och tidtabelltavlor ur funktion. SL:s reseapp ger regelmässigt felaktig information om avgångar och tillgänglighet. Den stora mängd stationsvärdar som är utplacerade för att svara på frågor har inte mer information än resenärerna själva.

Det här är en process som tillåtits ske gradvis över många år och som tog sin början 2009 då MTR tog över driften av tunnelbanan (och pendeltåget 2016). Många myndigheter och institutioner är emellertid medskyldiga till att situationen har kunnat eskalera till hur den ser ut idag.

MTR, som är ett privat bolag med ägare utomlands, har i syfte att spara pengar avvecklat tågvärdarna. Utfasningen av tågvärdar det senaste året har väckt stora protester, och Socialdemokraterna gick till val på att tågvärdarna skulle vara kvar. Många lokförare slutade på MTR, på grund av det annalkande avskaffandet av tågvärdar.

Ändå röstade S och MP, tillsammans med C, igenom beslutet att ta bort tågvärdar under en omröstning i regionfullmäktige i mars 2023. De svek alltså löftena de givit väljarna innan regionvalet. Politikerna hänvisade till en falskt oberoende utredning av en konsultfirma, som i själva verket hade starka kopplingar till MTR.

Varken MTR eller regionen lyssnade till personalens och resenärernas starka protester. I ett sista försök att rädda sina arbetsvillkor gick de kvarvarande lokförarna ut i vild strejk under tre dagar. I samband med strejken uttalade sig MTR:s ledning och regionpolitiker mycket negativt om de som vanligtvis driver vår kollektivtrafik. Ifrågasättande och kritiska frågor från media uteblev nästan helt.

För att upprätthålla säkerheten ombord, fattade de lokala skyddsombuden beslut om ett skyddsstopp. Ett skyddsstopp som Arbetsmiljöverket kort därpå hävde och tillät MTR att köra tågen under de osäkra förhållandena.
Kort därpå var det dags för avtalen att förhandlas om. Fackförbundets ledning, som kritiserat sina egna arbetare för att inte ha väntat med strejk till dess den kunde ske lagligt, avstod helt från strejk och godtog istället ett nytt uselt avtal för samtliga yrkeskategorier, efter att kort innan förhandlingen ha bytt ut sina kritiska ombud.

Droppen var nyheten att SL nu efterskänker MTR:s miljonböter för pendelkaoset. De behöver alltså inte ens betala någon straffavgift för att de inte levererat den tjänst som avtalet kräver, ett misslyckande som har kostat samhället miljoner, möjligen rentav miljarder kronor.

Nu är timslånga förseningar i pendeltrafiken mer regel än undantag. Det finns inte längre någon strejk att skylla på – kaoset har blivit vardag. De människor som dagligen gör 368 000 resor med pendeln har fått sina liv allvarligt påverkade, medan Anton Fendert, David Lagneholm och Joakim Sundh fortsätter åka bil eller taxi till jobbet och slipper förseningsavdrag på sina miljonlöner.

En mängd olika samhällsinstanser lät detta hända – makten skyddar makten. Det är något fel på ett samhällssystem där ett haveri av denna magnitud kan äga rum. Tjänstemannaansvar existerar inte, medan regionpolitikerna hävdar att det inte är tillåtet med politikerstyre. Ansvaret bollas mellan instanser som en het potatis, och i slutändan är det arbetarna och resenärerna som drabbas. Vi undertecknare, som med vår skatt finansierar en kollektivtrafik som vi samtidigt tvingas betala dyra avgifter för, utkräver nu ansvar.

Vi kräver:

• Att Anton Fendert, trafikregionråd, David Lagneholm, vd trafikförvaltningen, Joakim Sundh, vd MTR, Jens Sjöström, f.d. oppositionsregionråd med ansvar för trafikfrågor, och Erik Norling, chef trafikavdelningen, Region Stockholm, avsätts från sina poster.

• En ursäkt för allt pendelhaveriet medfört från Region Stockholm, trafikförvaltningen och MTR.

• En genuint oberoende utredning av jävssituationen mellan Region Stockholm och MTR, samt vad den fått för praktiska och ekonomiska konsekvenser.

• Att pendelresenärer får tillbaka summan de betalat för sina SL-kort sen december 2022.

• Att tågvärdarna återinförs.

• Att regionen återtar kollektivtrafiken i egen regi.

Mirelle Hildén, Tågvärd
Viktor Risling, Kundservicevärd och förtroendevald Seko Tunnelbanan 
Johan Kling, tågvärd
Catharina Sandberg, bitr.rektor pendelresenär 
Kay Robson Araki, pensionär med familj i Nynäshamn och Jakobsberg
Liam Araki, student
Johnny Hide, lokførar Norge
Robert Sandell, pendelresenär och reparatör 
Erik Hinders, Lokförare (21 år på pendeln, nu på seriöst företag)
Sanna Norrby, ej körkort/dagligt behov av välfungerande kollektivtrafik
Anette Johannisson, tågvärd
Henrik Lundberg, lokförare
Catharina Karlsson, daglig pendelresenär
Marie Morris, förskollärare 
Annika Löfgren, pendelresenär i 50 år
Camilla Andersson, pendelresenär 
Kjelle Zetterlund, pendelresenär
Stellan Beckman, Boendestödjare och resenär
Roger Eriksson, Lokförare 
Göran Lind, lokförare
Natte Hillerberg, läkare och pendelresenär
Thomas Bäcklund, Lokförare 
Susann Högye-Bäckman, snart f.d tågvärd. 
Sara Bärlin, förälder och pendelresenär
Daniel Urlander, specialistsjuksköterska 
Gabriella Sandén
Per Nordenbrink
Alexander Molin, Lokförare
Alexandra Bemven, samhällsbyggare 
Pia Weckström, socionom
Fredrik Andersson, Lärare
Marita Larsson Wallin, Resenär och pensionär
Michel Rowinski, Kontaktperson
Anneli Scheffmacher, fd fordonsoperatör på SJ nu pensionär
Katarina Ek, pendelresenär
Roberth Birgell, pappa och pendlare 
Henrik Wikman, fastighetsvärderare
Guillaume Caron, miljövänligt pendelresenär
Göran Frantz, lokförare
Göran Frantz, lokförare och pendelresenär
Anna Valberg, resande stockholmare
Alina Vaittinen, student
A-C Sellstedt, pendelresenär
Leodan Rodriguez, bibliotekarie
Oliwia Zajac, student 
Annika Löfgren, pensionär, beroende av kollektivtrafik
Matilda Myrenås, student
Maria Langheim, tågvärd
Anna Simonen, boende i Mölnbo 
Carola Wilny, försöker vara pendelresenär
Ann Schenström, jobbpendlare Hemfosa
Johan Lundin, pappa och pendeltågsresenär 
Daniel Uppling, skattebetalare och pendeltågsresenär
Pia Sannehav, Lokförare
Patrik Jönsson, Pendlare
Nimai Ptok, lokförare
Jessica Asklöf, lokförare 
Johan Nyqvist, Lokförare
Klaudia Groen , student som behöver pendla dagligen
Tim Kynerd, pendelresenär
Morgan Ohlsson, skötare inom psykiatrin.
Christer Jansson, daglig resenär
Ellinor Höijer
Kristine Grinvalde, lärare 
Agneta Frank, Segersängsbo och pendelresenär
Jeanette Lannemar, Sjukvården
Nils Westberg, Pappa och pendeltågsresenär
Magnus Karlsson, Miljökonsult och pendelresenär
Lena Andersson, pendelresenär
Anna Quist, daglig pendlare
Patrik Hagberg, pappa och make till pendelresenär
Tove Hansen, lokförare 
Elina Priede, student
Kerstin Andersson, anställning i Solna och därav aldrig i tid
Greger Olsson, Pendlare och medmänniska
Jonas Strömblad, pendelresenär
Anna Valberg, resande stockholmare
Gustav Henriksson,  student
Tobias Fredricson, pappa och resenär på linje 48
Annelie Wahlström, daglig användare av SL-trafiken
Jessica Frode, mamma och pendelresenär 
Jan Hasselgren, produktutvecklare 
Jakub Tenenbaum, pendlande norrortsbo 
Ann-charlotte Thörnros, Leg.Fysioterapeut 
Moa Friman, lokförare
Bitt Tehler, besviken resenär
Laura Leknes, daglig pendlare till jobb
Ida Boëthius Lissheim, mamma till pendlande barn och själv pendelresenär 
Leif Bergklint, privatpraktiserande sjukgymnast, pendeltågsresenär 28 år. 
Linus Anttila, pappa och pendelresenär
Christina Lönnblad
Marie Bärlin
Eva Cederlund, pendelresenär
Maria Lundström, rullstolsburen
Jan Widen pensionär med rätt att resa
Christofer Vallén, pendelresenär
Bianca Ågren, Lärare
Tord Söderqvist fd pendlare, har nu gett upp och åker bil
Alice Bärlin, skolelev 
Anna-Carin Georgii, pendelresenär
Collin Georgii, pendelresenär
Celly Georgii, student och pendelresenär
Camilla Wrande, Lokförare Mtr-pendeln
Liam Araki, student
Alexandra Alm, pendelresenär 
Stephanie Blank
Flo Fermelin, student och pendelresenär på jobbet 
Maria Loveros, Barnskötare och pendelresenär 
Cora Watson, Mamma & daglig pendeltågsresenär Hemfosa
Katharina Jakobsson Görl, mamma, tjänsteman, pendelresenär 
Jenny Darbom, Pendelresenär
Joakim Larsson, pendelresenär
Laila Johansson Driftledare Pendeltrafikens operativa center
Martina Bodin, lokförare
Pia Kasesalu, lokförare samt resenär 
Petra Carlsson, pendelresenär 
Einar klasson, student
Per Nordenbrink, IT-konsult
Eva Sjöström, förvärvsarbetande pendelresenär
Elin Lindbom, student och pendelresenär
Amanda Swedsudde, Lärare och småbarnsförälder 
Helena Lindquist, konsult/egenföretagare 
Andreas Tysk, Butiksbiträde
Filippa Perland, student 
Eva Cederlund, pensionär
Zandra Alm, Pendelresenär
Elisabeth Almqvist pendelresenär, 3 barn i skolålder
Maria Karlsson, förälder till barn som är beroende av pendeltåg för att ta sig till skolan 
Jens Larsson, pendelresenär
Hanna Cederlöf, sjuksköterska, förälder till pendlande barn (skola)
Gunilla Fredriksson, pensionär och pendelresenär
Åsa Lindblad, pendelresenär
Fredrik Andersson, lärare
Yvonne Silvernäs, familj med tonåringar 
Elin Magnusson, biomedicinsk analytiker 
Lena Ulin, sjuksköterska, pendelresenär
Johanna Felix, mamma och pendelresenär
John Lundhgren, Civilingenjör och kollektivtrafiksresenär
Linnea Hedberg, mamma och pendelresenär
Jonas Hoffman, pappa och pendelresenär
Ylva Dunberg undersköterska
Jan-Erik Af Hielmsäter, Säkerhetschef
Ellinor Holm, pendelresenär 
Sofia Näslund, lokalvårdare
Danne Johnzon, Trafikinformatör och Tågvärd
Barbro Hansen, pendeltågsresenär och mamma till lokförare och 
Jan Martens, pappa, sjukvårdspersonal primärvård, pendel- och bussresenär.
Carina Hafrén, pendlare och tjänsteresenär
Gina Söderlund, pendlare och fd järnvägare
Catarina Hultberg, mamma till pendlande barn
Örjan Åberg, Streamingingenjör
Kerstin Ek, patient, pendelresenär
Jonas Peterson, lokförare
Oskar Blomberg, pappa och pendelresenär 
Ankie Brundin, statstjänsteman 
Elin Brundin, sjuksköterska som måste byta jobb!
Moa Vesterholm, Student 
Anette lindskog, pendelresenär
Åsa Sahlström, pendelresenär
Ulrica Edlund, Servicehost hotell
Ann-Christin Fant, pendlare 
Helene Thorgrimsson, hårt prövad pendelresenär som kommit för sent till viktiga möten många gånger!
Lena Majlund, undersköterska vårdcentral 
Ulf Andersson, pendlare 
Mats Nordlinder, resenär
Anna Hyltmark, sjuksköterska
Christina Knutsson, mamma o mormor till pendelresenärer
Agneta Schelin, undersköterska Sös 
Leena Johansson, arbetare som regelbundet använder pendeltågen
Denise Österberg, stödassiatent 
Amanda Mikkola, student 
Magnus Åkesson, Cabin Crew
Maia Fahl, pendelresenär
Malin Berggren, ssk-student
Isabel W, mamma och pendelresenär
Hjördis Persson, pendelberoende
Paula Krüger
Anne-Marie Roos, Jurist och småföretagare
Camilla Edgren pendelresenär
Sanna Norrby, kamrat till flertalet pendelresenärer som fått en väldigt besvärlig vardag.
Marie Gustafsson, lärare
Pär Lundin, Pendlare
Madeleine Beijer, pendelresenär 
Marid Pettersson, förälder och SL-resenär
Lisbeth Nilsson, pendelresenär
Lotta Söderquist, Pendelresenär dagligen till arbetet.
Patrik Nilsson, daglig pendlare
Anna Pettersson Skalstad, pendelresenär
Yvonne Wadhed
Sabrina Cimirotic Cop, lärare
Fanny Rokka Almlöf, fd Tågvärdsinstruktör 
Ivana Baljkas, egenföretagare
Monica Jansson, tvångsförflyttad Tågvärd
Marianne Akkari
Jeanette Friberg, mamma till tågförare på pendeln, och själv resenär. 
Christer Ahlberg, Resenär
Magnus Jägerström, tjänsteman och pendelresenär 
Elin Persson 
Lars Arvidsson, lokförare. 
Lisbeth Jonsson, ambulerande veterinär
Antonia Lindholm Bergman, UX- designer 
Gustav 
Boel Platell Ivanov, elevassistent
Sandra Jansson, lokförare 
Tommy Andersson, IT Tekniker
Isabella Möller, pendelresenär
Martina Lindgren, heltidsarbetande och pendelresenär
Hasbulla, Lokförare