Efter att Tyskland blockerat ett förbud mot nyförsäljning av bensin- och dieselbilar 2035, kunde ett beslut klubbas i veckan. Det efter att EU-kommissionen lovat att göra sitt för att det fortsatt ska bli tillåtet att sälja bilar med förbränningsmotor, om de kör på e-bränslen.
– En seger, skriver ändå den miljöpartistiska EU-parlamentarikern Jakop Dalunde på Twitter.
Efter att både EU-parlamentet och EU-länderna i höstas slutit en överenskommelse om att 2035 skulle bli ett slutdatum för nyförsäljning av bilar som släpper ut koldioxid, såg beslutet ut att vara klappat och klart. Vad som återstod var vad som brukar vara en formalitet, ett sista godkännande av ministerrådet. Så blev det inte.
Tyskland hotade att blockera beslutet, då man ville ge förbränningsmotorn förlängt liv, i de fall så kallade e-bränslen används. Ett bränsle som kan framställas med hjälp av grön el och koldioxid. I och med att Italien, Polen och Bulgarien redan sagt sig rösta nej, sköts beslutet upp och efter det haglade anklagelserna.
– Hela arkitekturen för EU:s beslutsfattande skulle falla ihop om alla betedde sig som Tyskland, varnade Lettlands premiärminister Krisjanis Karin.
”Inte ett kommatecken har förändrats”
Farhågan var nämligen inte bara att lagstiftningen skulle vattnas ur utan att hela lagstiftningsprocessen skulle behöva tas om, från förslag till tröskande i parlamentet och bland EU:s medlemsländer. Nästa år går EU-parlamentet och EU-kommissionens mandat ut, vilket hade kunnat riskera förutsättningarna för hela lagstiftningen.
Men i helgen stod det klart att EU-kommissionen gjort en överenskommelse med Tyskland och under tisdagen kunde beslutet fattas av ministerrådet – inga bilar med fossila utsläpp får säljas efter 2035.
”Inte ett kommatecken i lagtexten har förändrats från den version vi antog i parlamentet i februari. Detta är en seger,” twittrade Jakop Dalunde (MP).
Polen röstade emot
Så vad hände egentligen? Tyskland fick en eftergift. Men en klen sådan, enligt Jakop Dalunde. Att kommissionen ska ta fram en ny definition för bilar som körs enbart på e-bränsle och ett förslag som ska göra det möjligt att fortsatt sälja sådana bilar efter 2035. Något som enligt Jakop Dalunde måste passera parlamentet innan det kan bli verklighet. Han spår också att bilar som kör på e-bränslen inte kommer att få något större genomslag – om det i slutändan tillåts efter 2035.
”Till sist. E-bränslen är ineffektiva och svindyra. Den enda relevanta applikationen för detta skulle vara sportbilar för rika. Vanligt folk kommer inte ha råd, utan batteridrivna bilar är framtiden.”
Enligt Reuters ska Italien ha försökt nå en uppgörelse om att också biobränslen skulle tillåtas men utan framgång, enligt nyhetsbyrån. Landet la också ned sin röst i samband med omröstningen, likt Rumänien och Bulgarien. Endast Polen röstade emot.
Läs mer om e-bränslen här: Nytt flygbränsle ska göra flyget grönare