Radar

Svenska företag på klimatmöte för att tjata

23 svenska företag deltar på det stora klimatmötet i Dubai. De får inte sitta med vid förhandlingsbordet, men hoppas ändå kunna påverka.
- De har högre ambitioner än det samlade politiska världssamfundet, säger Jan Larsson, vd för Business Sweden.

FN:s internationella klimattoppmöte pågår i två veckor i Dubai i Förenade Arabemiraten. Det brukar vara stora tillställningar med politiker, organisationer, forskare och företag från nästan alla världens länder.

Årets upplaga är större än någon gång tidigare. Runt 80 000 deltagare kommer att gå runt på det stora mässområdet i ökenstaden. Däribland representanter från 23 svenska företag.

– Alla vill på riktigt vara med och påverka utvecklingen framåt, säger Jan Larsson, vd för Business Sweden som står bakom den svenska paviljongen.

– Bara att vara här och tjata, tjata, tjata om att lösningarna finns, och att det nu krävs ett tydligt politiskt globalt ledarskap, det är nog det viktigaste för företagen här.

Positivt för AB Sverige

Bland företagen finns tungviktare som Scania, Volvo och Ikea, men också mindre företag specialiserade på energi- och miljöteknik.

Gemensamt är att de vill få tillfälle att sitta ned och prata med beslutsfattare, visa vad de kan helt enkelt. Till exempel peka på att de har teknik för att minska energiåtgången kraftigt i en industriprocess, så att man därmed frigör energi till elektrifiering av transporter.

– Ju mer sådana tydliga, konkreta tekniska lösningar som politikerna får till sig och på riktigt förstår, desto mer offensiva tror vi att de kan vara i förhandlingarna, bland de stater som vill framåt och har bråttom, säger Larsson.

I grunden är företagen förstås där för att de ser att det finns affärsmöjligheter i klimatomställningen. På det stora mässområdet stöter man inte bara på politiker och förhandlare, utan även andra företag, investerare och potentiella kunder.

Jan Larsson lyfter fram att många svenska företag ligger i framkant när det gäller klimatomställningen, så alla steg som tas i den riktningen är generellt sett positivt för svenskt näringsliv.

– Allt som skapar incitament för klimatsmarta lösningar är positivt för AB Sverige, säger han.

Världen i ett nötskal

Klimatmötet hålls i ett oljeland och leds av vd:n för landets stora nationella oljebolag. Båda sakerna är kontroversiella och har väckt mycket kritik.

Jan Larsson tycker att det ger bilden i ett nötskal av hur världen ser ut just nu.

– Vi är mitt i vändkorset av den här enorma omställningen av hela världens ekonomiska system, säger han.

Att tro att oljeländerna bara skulle ställa om av sig själva, när så stora ekonomiska intressen står på spel, är bara naivt, tycker han.

– De har kortsiktiga intressen i att skydda sin egen ekonomi och sina egna medborgares välstånd. Kortsiktigt kommer de att fajtas för att behålla oljan och de fossila energikällorna.

– Men långsiktigt ser vi att samma nationer också har börjat göra enorma investeringar i det förnybara, säger Larsson.

MARIA DAVIDSSON/TT