Radar · Utrikes

Rupert Murdoch medger att anställda spred vallögner

Rupert Murdoch, god för 17,8 miljarder dollar (USD) 2023, enligt Forbes.

Fox-grundaren Rupert Murdoch medger i förhör att vissa av programledarna på Fox News spred lögner om fusk i presidentvalet 2020 – och att han själv inte gjort nog för att stoppa dem.

De nyligen offentliggjorda förhörsutdragen med Murdoch, den nu 91-årige grundaren och ägaren av den konservativa flaggskeppskanalen Fox, är en del av en stämningsansökan, där Fox News stäms för förtal av rösträkningsmaskinsföretaget Dominion.

Felaktigheterna om att Trump blivit ”bestulen” på valssegern fälldes av flera Fox-profiler – däribland Lou Dobbs, Maria Bartiromo och Sean Hannity.

När Murdoch fick frågan om han var medveten om de falska påståendena svarade han: ”Ja. De stödde dem”, rapporterar AP.

Ångrar sig

Han uppger också att han ångrar att man tillät programledarna att fortsätta upprepa Trumpkampanjens lögner på det sätt man gjorde.

”I efterhand önskar jag att vi skulle ha varit tydligare med att fördöma det (lögnerna om valet)”, säger Murdoch i förhören, enligt Axios.

Tidigare publicerade dokument har visat att det fanns en spricka inom Fox, där lögner om valutgången spreds till tittarna samtidigt som några av tv-nätverkets största profiler bakom kulisserna tvivlade på uppgifternas sanningshalt. Exempelvis skrev programledaren Tucker Carlson i ett sms att Trumpkampanjens advokat Sydney Powell ljög när hon sade sig ha bevis för valfusk.

Tillbakavisar anklagelserna

Dominion, som stämt både tv-näverket Fox och dess moderbolag, anklagar det konservativa medieimperiet för att medvetet ha spridit felaktiga uppgifter om att företaget ändrat rösterna som lämnats in i deras maskiner till Bidens fördel.

Fox har genom sina advokater tillbakavisat anklagelserna och anser att det finns ”noll bevis” för att högre chefer skulle ha ha varit delaktiga i publiceringen av dessa felaktigheter.