Krönikor

Kim Kardashian borde köpa periodkort i kollektivtrafiken

Vi människor är rätt simpla varelser, oavsett vad man själv kan uppleva i vardagen med trilskande barn, jobbiga kollegor eller sjuka föräldrar. Vi kanske vill verka sofistikerade i våra livsval och sätt att uttrycka oss men när forskarna kartlägger vårt psyke finner de mycket simpla resultat.

Ta exempelvis studien Field Interventions for climate change mitigation behaviours där forskare från Göteborgs universitet tillsammans med kolleger från Cambridge och Yale gått igenom 430 studier om vad som får människor att förändra sitt beteende till att bli mer hållbart utifrån klimathänsyn. Enligt studien gör vi helst det som andra gör – det vill säga, apar efter. Särskilt om den som gör det är någon som vi gärna identifierar oss med. Vi är oerhört rädda för att sticka ut och riskera att hamna utanför gruppen. Det som dödade våra förfäder under stenåldern gör oss fortfarande rädda. Ingen vill bli kastad åt lejonen.

Inte är vi särskilt mogna heller. För vi blir arga och sura om vi tycker att någon försöker tvinga oss att ändra oss och då är det inte alls ovanligt att vi i ren trots bestämmer oss för att göra tvärtom. Det är lite som när Greta Thunberg uppmanar oss att sluta bränna fossila bränslen och Twitters hö-hö-hatare svarar att de minsann tänker sätta sina pickuper på tomgång för att släppa ut extra mycket avgaser.

Nedslående nog är det alltså inte kunskap och fakta som är de starkaste drivkrafterna för folk att rädda sig själva och planeten, utan att Kim Kardashian och Jimmie Åkesson skaffar periodkort i kollektivtrafiken.

Gretas vädjan om att lyssna på forskningen kommer att fortsätta att hånas och FN:s klimatpanel IPPC kommer att fortsätta att ge ut rapporter som ingen bryr sig om så länge som Tiktoks influencers hellre ägnar sig åt sminkvideor och träningstips för snygga vader.

Så, vad ska vi ta oss till, om vi inte har lust att lägga oss ner och apatiskt invänta klimatets sammanbrott? För, handen på hjärtat, det är inte särskilt troligt att folk som lever off grid och tvättar håret med bikarbonat kommer att bli trendsättare för innefolket.

Enligt forskningsstudien är det mest effektiva sättet att få människor att förstå, eller att tro, att andra redan gör det som de själva borde göra. Som att sopsortera, äta vegetariskt eller cykla istället för att ta bilen. Det ska kännas lite pinsamt att fortsätta köpa kaffe i engångsmuggar.

Ett annat sätt att få folk att bete sig annorlunda är att locka med belöningar. Alltså, inte belöningar som att rädda jorden från undergång, utan som i att vinna en elgräsklippare eller en prenumeration på Allt om vegomat. Problemet är bara att motivationen försvinner så fort målet är uppnått eller vinsten utdelad och snart är de flesta tillbaka i samma gamla hjulspår som tidigare. Dock med en välklippt gräsmatta och en hög glassiga tidningar om linsgryta och bulgurburgare att kånka iväg till sopsorteringen.

Greta Thunberg.

Forskningsfientlig politik.