Bakterier i berggrunden hjälper till att fånga in uran

Borrkärnor från en undersökning i Forsmark, där geologer försökte finna den plats i Sverige där urberget lämpar sig bäst för slutförvaring av det radioaktiva kärnbränsleavfallet.

Djupt nere i berggrunden finns bakterier som hjälper till att fånga in och binda uran. Det visar forskning från Linnéuniversitetet. Upptäckten kan få betydelse för slutförvaret av kärnbränsle.

I en 17 år lång studie där forskarna undersökte djupa borrade hål i berggrunden upptäcktes ett mineral som hade bundit stora mängder uran. Det visade sig att det var bakterier, som lever i den syrefria miljön i de borrade hålen, som låg bakom det hela.

Motverkar farliga läckor

Dessa bakterier bildar kemiska ämnen som hjälper till att förändra uranet så att det kan binda in till ett mineral. Då stabiliseras uranet och förändras till en form som inte avger strålning – och som inte heller kan läcka ut i grundvattnet.

– Bakterierna hjälper till att skapa sänkor för farliga ämnen i underjordiska miljöer, vilket är fantastiskt, och har stor betydelse för att hindra farliga ämnen för att spridas vidare i miljön, säger Ivan Pidchenko, forskare i miljövetenskap, i en artikel från Linnéuniversitetet.

Upptäckten kan ha betydelse både vid vid sanering av förorenat grundvatten – men också för djupförvaring av kärnavfall. Uran finns dels naturligt i berggrunden – och är giftigt för människor och ekosystemet. Att få i sig uran via dricksvattnet, till exempel från bergborrade brunnar, kan leda till njurskador, påverkan på reproduktionsförmågan och skador i arvsmassan.

Byggsten i säker slutförvaring

Dessutom utgör uran huvuddelen i använt kärnbränsle. I Sverige är detta avfall planerat att lagras djupt nere i berggrunden i Forsmark i Uppland. Planen är att kärnavfallet ska kapslas in i kopparcylindrar för att sedan begravas på 500 meters djup i 100 000 år, den tid som uranet måste hållas avskilt från människor för att inte den radioaktiva strålningen ska vara skadlig.

– Skulle det bli ett läckage från en kopparkapsel betyder det troligtvis att samma underjordiska bakterier kommer hjälpa till att hindra uran från att spridas vidare i miljön. Våra resultat är alltså ytterligare en byggsten till grunden för långsiktig säkerhetsbedömning av de kärnavfallsanläggningar som planeras att byggas i Sverige, säger Ivan Pidchenko i artikeln.

MKG om slutförvaret: ”Östhammar kan förvandlas till ett Fukushima”