Radar · Miljö

Northvolt lanserar nytt batteri fritt från konfliktmineraler

Materialet som används i batteriets katod kallas "preussisk vit", som består av kol, järn, kväve och natrium.

Batteritillverkaren Northvolt meddelar att man har utvecklat ett nytt batteri för energilagring. Batteriet innehåller inget litium eller så kallade konfliktmineraler och beskrivs som mer hållbart och kostnadseffektivt.

Det nya batteriet, ett natriumjonbatteri, innehåller inte vare sig litium, kobolt eller nickel – metaller som antingen finns koncentrerade på få platser i världen, eller som kopplas samman med brytning i gruvor med stora brister i arbetsmiljön.

Istället används bland annat kol, järn, kväve och natrium i batteriet, ämnen som är betydligt mer vanliga och enkla att få tag på.

Denna typ av batterier har hittills haft en energitäthet som varit alltför låg jämfört med litiumjonbatterier, som har en energitäthet på omkring 200 wattimmar per kilo, eller något mer. Men det nya batteriet uppges vara bäst i sin klass och ha en energitäthet på 160 wattimmar per kilo.

– Världen har satt stora förhoppningar på natriumjon, och jag är mycket glad att kunna säga att vi har utvecklat en teknik som kommer att möjliggöra dess utbredda användning för att påskynda energiomställningen. Det är en viktig milstolpe för Northvolts marknadserbjudande, men batteriteknik som denna är också avgörande för att nå globala hållbarhetsmål genom att göra elektrifiering mer kostnadseffektiv, hållbar och tillgänglig över hela världen, säger Peter Carlsson, vd och medgrundare av Northvolt, i ett pressmeddelande.

Kan lagra grön energi

Batterierna kan tillverkas till en låg kostnad och är säkra vid höga temperaturer. Detta gör att batteritypen passar bra för energilagring på marknader som exempelvis Indien, Mellanöstern och Afrika, skriver företaget vidare.

Batterierna är i första hand tänkta för stationär energilagring, det vill säga lagring som kan komplettera sol- och vindenergi och skapa ett stabilare elnät. Men Northvolt siktar på att efterföljande generationer ska ha högre energitäthet, något som kan möjliggöra användning i elfordon.

Utvecklingen av batteriet har gjorts i Northvolts forskningslaboratorium i Västerås i samarbete med företaget Altris, som är en avknoppning från forskning vid Ångströmlaboratoriet vid Uppsala universitet.

Var tillverkningen av batterierna kommer att ske är ännu inte bestämt. Redan nästa år kan de första batterierna nå kunderna.

– Det blir kommersiell tillverkning en bit innan decenniet är slut, men var i världen är ännu inte bestämt, uppger Anders Thor, global kommunikationschef på Northvolt, till DN.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV