Radar · Miljö

Klimatförändringar oroar unga mer än krig

Klimatförändringar ligger fortsatt i topp bland de samhällsproblem som oroar unga.

Krig och därefter klimatförändringar är det som oroar flest svenskar, visar en ny undersökning.
Bland unga hamnar klimatfrågan i topp.

Militära konflikter och krig är, precis som i fjol, det som oroar flest, visar Världsnaturfondens årliga undersökning Klimatbarometern. 63 procent av de svarande uppger att krig är det stora orosmolnet, vilket kan jämföras med 76 procent 2022.

På en andraplats hamnar klimatförändringar med 52 procent och därefter organiserad brottslighet på 45 procent. Tittar man däremot bland unga i åldersgruppen 18–29 år är det klimatet som oroar mest.

71 procent av de som svarat på undersökningen vill att politikerna gör mer för att begränsa klimatförändringarna, i fjol var andelen 65 procent.

Fakta: Klimatbarometern 2023
• 63 procent svarar att militära konflikter och krig är det som oroar mest. 52 procent svarar klimatförändringarna, 45 procent organiserad brottslighet och • 38 procent ekonomisk kris. Flera svarsalternativ var möjliga.
• 52 procent uppger att de skulle vilja att hälften eller mer av Sveriges land och sjöar skyddas.
• 71 procent svarar att det är viktigt för dem att Sverige skyddar 30 procent av naturen till år 2030.
• En av tre anser att Sveriges klimatmål om nettonoll-utsläpp senast 2045 borde skärpas.
Källa: Klimatbarometern 2023, Världsnaturfonden WWF

Omkring 57 procent vill att politikerna agerar för att priset på hållbar mat ska vara billigare. Få svarar dock att de handlar ekologisk mat och närmare varannan svarande uppger att de handlar billigare mat som en följd av höjda matpriser och ökad inflation. Däremot uppger 38 procent att de är beredda att betala mer för mer hållbar mat.

”Det är ett tydligt besked från konsumenterna till våra politiker att det behöver bli enklare och billigare att göra hållbara val. Risken i dessa tider är att konsumenterna vänder sig till billigare importvaror och skippar det hållbarhetsmärkta”, säger Anna Richert på Världsnaturfonden WWF i ett pressmeddelande.

Drygt 2 000 slumpvis utvalda personer svarade på undersökningen som genomfördes av Kantar Public i mars i år.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV