Energi · Syre förklarar

Ta tåget till Europa – inte raka spåret

Det finns många olika resebyråer som inriktar sig på tågresor till Europa, men fortfarande kan det vara svårt att boka egna biljetter.

Att resa med tåg till Europa är en dröm för många. Men att själv planera och boka sin resa är inte det lättaste. Ett antal rutter har startats de senaste åren som gör att du slipper byta tåg, men hur kan det vara så enkelt att flyga när tåg är så mycket mer klimatsmart?

Ökat intresse

Det finns ett romantiskt skimmer kring tågresandet. Landskapet som skiftar utanför fönstret, det kännspaka dunket och lyxen att komma direkt in i städernas puls. Det man missar i längre färdtid tar man igen i upplevelse och bekvämlighet. Lägg till klassiska rutter som Orientexpressen och Transibiriska järnvägen och man kan i praktiken ta tåget till Stilla havet (innan kriget i Ukraina). Efter pandemin har resandet ökat igen och slår rekord. SJ:s bokningar under förra sommaren var fler än rekordåret 2019. Under andra kvartalet 2022 ökade tågresandet med 127 procent jämfört med samma period i fjol, enligt Dagens PS. På andra håll i Europa görs insatser för att öka antalet resor till tåg. Frankrike har ett färskt förslag om att förbjuda inrikesflyg för resor kortare än 2,5 timmar.

Boka biljetter

Det finns ett antal sajter där man själv kan boka biljett, men efter några försök att hitta en resa till Madrid, Paris eller Rom, gav åtminstone denna reporter upp. Det tycks krävas starkare hjärnkraft än vad sajternas sökmotorer mäktar med. I Sverige väljer många att ta hjälp av tågexperter som Centralens resebutik Kalmar som kan skräddarsy ett paket av biljetter, för det är fortfarande så att det är väldigt få destinationer dit det går att resa utan att byta tåg. En expert känner också till om det är stamarbeten som pågår på kontinenten och hur olika förseningar påverkar ens anknytande tåg. Här är tips på fler resebutiker med inriktning på tågresor utomlands: Alingsås resebutik, Tågcharter/Railtrotters.

SJ samarbetar med bokningsplattformen Omio när det gäller Europaresor. Just nu går det att boka till större städer i Belgien, Danmark, Frankrike, Nederländerna, Schweiz, Storbritannien, Tyskland och Österrike. Det går även att boka resor inom dessa länder. Snälltåget har kört resor till kontinenten sedan 2012, bland annat till Berlin, Munchen och Hamburg i Tyskland och till olika destinationer i Alperna i Österrike.

Ett virrvarr av regler och olika standard råder på de europeiska järnvägarna
Ett virrvarr av regler och olika standard råder på de europeiska järnvägarna. De gör det idag svårt att resa från A till B utan att behöva byta tåg. Foto: Matt Dunham/TT/AP

Krångel för tåget

Så varför är det inte sällan så att tåget lägger krokben för sig själv? Det har med de historiska förutsättningar för tågtrafiken i Europa. Varje land har sina egna regler och standarder för tågresor. Nationella intressen och byråkrati gör att det är svårare än någonsin att få till enhetliga resor från Sverige, vilket också utgör ett hinder för en hållbar omställning. Det saknas en gemensam standard inom järnvägen. Vid varje gränspassering tillkommer nya signalsystem, lagar och krav på lokförare. Ett tågset från Sverige måste godkännas i varje land det passerar, dessutom kan det komma krav om att lokföraren ska kunna sova hemma varannan natt och kunna alla språken i länderna som passeras. Det räcker inte med engelska. Förutom lagar och regler skiljer det sig tekniskt, olika länder har olika spårbredd, olika typer av lok, elspänning och drivmedel. Även miljökraven på drivmedel skiljer sig åt.

Så här beskriver Snälltåget hur det är att köra i Europ om tåget skulle vara en buss istället:

“Så fort vi kommer till Köpenhamn börjar det: för att bussen överhuvudtaget ska få köra in i landet så måste just den bussmodellen vara godkänd i Danmark. Bussen måste också köras på en speciell typ av dansk diesel. Dessutom ställs krav på att busschauffören måste kunna danska. Nya trafikskyltar, nya typer av rödljus.”

Växlar ned höghastighetståg

Förra regeringen ville satsa stort på stambanor för snabbtåg, samt bygga klart Norrbottniabanan och Sydostlänken i södra Sverige. Men den satsningen har lagts på is eller stoppats helt av Kristersson-regeringen. Kvar blir bland annat Ostlänken som förbinder Linköping med Järna. Istället ska arbetspendlingen prioriteras och järnvägsnäten rustas upp. Orsaken är de höga kostnaderna för höghastighetsbanor, menar regeringen. Det innebär även att resorna för människor i Stockholmsregionen och i Norra Sverige till Europa fortsatt kommer ske i de hastigheter vi har idag.

Frankfurts tågstation mitt i natten
Frankfurts tågstation mitt i natten. Tyskland har fortsatt satsningen på billiga tågbiljetter. För 49 euro kan du köpa en biljett som gäller i hela landet. Foto: Michael Probst/AP/TT

Ny EU-standard

Men för att minska strulen med de olika regleringar som finns i Europa pågår ett arbete inom EU sedan början av 2000-talet att ta fram en gemensam standard som kallas för ERTMS, vilket står för European Rail Traffic Management System. Huvudproblemen har varit de olika strömstyrkorna och signalsäkerhetssystemen som lett till tidsödande gränspassager för tåget till förmån för buss-, lastbil- och biltrafiken. EU vill prioritera långa gränsöverskridande järnvägskorridorer, för att underlätta för internationella operatörer så de kan använda samma lok med samma förare. Den “korridor” Som Sverige ingår i går från Stockholm till Neapel.

ERTMS har redan införts på Botniabanan, Ådalsbanan, Haparandabanan och Västerdalsbanan och kommer att användas på Malmbanan och Södra stambanan senast 2026. Kritiker till ERTMS, främst olika operatörer, menar att införandet av standarden lägger stora kostnader på företagen och att det varken ökar säkerheten eller gör tågen mer effektiva.

Lågpriståg i Tyskland

Tyskland tänker fortsätta den omåttligt populära satsningen på 9-eurobiljetten från föregående år. Det nya priset för i år blir betydligt högre, 49 euro, men då kommer den att gälla för fria resor under en månad på alla vanliga bussar, tunnelbanor, förortståg och spårvagnar, samt för andra klass lokaltåg och regionaltåg i hela landet. Biljetten är dock inte giltig på fjärrtåg som ICE eller IC.

Klassikern Interrailkortet fortsätter att vara ett sätt för många unga att ta sig ut i Europa
Klassikern Interrailkortet fortsätter att vara ett sätt för många unga att ta sig ut i Europa. Här två ungdomar i Norge i början av 1980-talet. Foto: Henrik Laurvik/NTB/TT

En biljett för hela Europa

Klassikern Interrailkortet finns fortfarande kvar och är en biljett som gäller i 33 länder och ger tillgång till 40 000 destinationer. Det går att använda ett Interrailpass för att hoppa på vilket tåg du vill, när du vill, men på en del rutter krävs en särskild platsreservation. Interrailkortet ger dock rabatterat pris på platsreservationerna. Det är billigare att köpa ett Interrailkort för ungdomar upp till 27 år och för personer över 60 år. Barn under 12 år är gratis i sällskap av vuxen person. Mer information hittar du på Interrail.eu.

Fakta: Tips på mer tågresande:

The Man in Seat 61 drivs av en tågentusiasm som tipsar om bästa tågsträckorna i världen.

Facebookgruppen Tågsemester är för aktiva tågresenärer och där medlemmarna delar med sig av information, tips på tågsemestrar och planeringsverktyg. En av administratörerna driver även sajten Railway queen, som är en marknadsbyrå som hjälper tågoperatörer, destinationer och intresseorganisationer att få fler att resa hållbart med tåg.

Sajten Rail.cc drivs ideellt av tågentusiaster och är bra på att hjälpa till att planera din semester i olika etapper. De är också duktiga på att ta fram klimatsmarta semestertips som innehåller tågresor i Europa.

Bokningssajter för tåg utomlands: Railtic, Trainplanet, Rome2Rio, Greentickets, Trainline, Allaboard, Omio.

Källa: Klimatsmartsemester.