Radar · Miljö

Blågröna alger och solljus kan skapa grönt flygbränsle

 Blågröna alger, cyanobakterier, ligger också bakom algblomningar.

Flyget är i dag långt ifrån att ha någon teknik som kan göra det hållbart. Men forskare tittar nu på vad blågröna alger kan göra åt detta. Med hjälp av solljus, vatten och koldioxid kan de skapa isopren – ett ämne som kan användas som flygbränsle.

Att göra flyget hållbart är en utmaning. Elflyg kan ännu inte köra långa sträckor och biobränsle skulle kräva stora arealer biomassa. En möjlig framtida dellösning skulle kunna vara en process som forskare från Uppsala universitet nu tittar på: Blågröna alger som skapar ett kolväte kallat isopren.

– Vår studie visar att isopren faktiskt är ett idealt kolväte, säger forskaren Henrik Ottosson vid Uppsala universitet i en artikel på universitetets hemsida.

I studien har forskarna använt modifierade cyanobakterier (blågröna alger) som genom genteknik fått ett nytt enzym från eukalyptusträd. Med hjälp av enzymet kan cyanobakterierna via solljus och vanlig koldioxid som finns i luften tillverka kolvätet isopren. 

Vill förbättra produktiviteten

I en tidigare studie, publicerad i höstas, rapporterade samma forskare att isoprenet från cyanobakterierna kan modifieras på kemisk väg till större kolväten som i slutändan är mycket lika de flygbränslen som används i dag. Metoden har potential att bli väldigt användbar, eftersom den använder solljus som energikälla för båda stegen.

Men även om cyanobakterierna producerar isopren så är det fortfarande en liten mängd som skapas. Därför har en andra forskargrupp gjort en studie för att undersöka vilka odlingsförhållanden som kan påverka produktiviteten.

– Vi kan visa att violett ljus eller högre temperatur kan ge högre produktivitet från cyanobakterierna. Det går också att se att isopren ger cyanobakterierna bättre värmetålighet så att de överlever vid högre temperaturer än normalt, vilket kan vara bra för produktion i större skala med hjälp av solljus, säger Pia Lindberg, universitetslektor i mikrobiell kemi och huvudförfattare till denna studie.

Även om studierna visar på ett nytt sätt att ersätta flygets fossila bränslen så behöver tekniken utvecklas för att nå målet om en industriell produktion till år 2040.

Läs mer:

Grönt flygbränsle – varför är det inte lösningen?

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV