Radar · Morgonkollen

Närståendes langning ökar ungas konsumtion

Hälften av de unga skulle avstå från att skaffa alkohol om inte närstående köpte åt dem.

Om kompisar, syskon och föräldrar sade nej till att köpa ut skulle nästan hälften av de unga, 45 procent, avstå från att skaffa alkohol. Det visar en undersökning gjord på uppdrag av Systembolaget och länsstyrelserna.

Sedan år 2004 dricker svenskarna allt mindre alkohol och det är framför allt bland unga som konsumtionen minskar. Men var femte 16-åring uppger att de druckit alkohol den senaste månaden och det är främst vänner, syskon och föräldrar som tillhandahåller alkoholen.

”Det är olagligt att langa alkohol till minderåriga. En av de viktigaste delarna i Systembolagets uppdrag är att skydda unga från alkohol. Därför jobbar vi hårt med legitimationskontroller och att informera om hur viktigt det är att inte köpa ut alkohol till unga”, säger Malin Sandquist, ansvarig för avdelningen Bolag & Samhälle och Kommunikation, på Systembolaget i ett pressmeddelande.

Undersökningen ”Vem kan man lita på” som gjorts av Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning (CAN) visar att 16 procent av den totala ungdomsgruppen i Sverige har handlat alkohol via ett så kallat ”hinkkonto” på sociala medier.

På frågan till unga hur de skulle göra om de inte kunde få tag på alkohol genom någon som de känner svarar 31 procent att de skulle fråga en annan vuxen (langare) som köper ut och 45 procent svarar att de skulle avstå från att skaffa alkohol.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV