Radar · Miljö

Flygbolag slår tillbaka mot indragna kortdistansrutter

Ett förbud mot flyglinjer på korta sträckor i Frankrike har fått flygindustrin att befara att fler länder ska ta efter.

Det förbud mot kortdistansresor med flyg som Frankrike nyligen fick godkänt av Bryssel, har inte landat väl i flygbranschen. Nu planerar industrin sina motdrag, rapporterar tidningen Euractive.

För två år sedan röstade det Franska parlamentet för ett förbud mot korta flygrutter inom landet i de fall ett alternativ med tåg skulle ta max två och en halv timme. En klimatpolicy som ursprungligen föreslogs av landets ”medborgarförsamling för klimatet”, för att lotsa landet mot dess klimatmål om 40 procent lägre utsläpp till 2030 jämfört med 1990. Nyligen fick också beslutet grönt ljus av EU, trots protester från flygindustrin.

– Det här är ett avgörande steg i vår policy för att reducera utsläppen av växthusgaser, sa då Frankrikes transportminister, Clément Beaune.

”Det är hyckleri”

Till en början gäller förbudet enbart tre linjer. Men kan komma att utvidgas, om möjligheterna att ta tåget förbättras. Samtidigt befarar flygolag – att detta enbart är början. Flera europeiska medier rapporterar nu om att flera branschorganisationer kopplade till flygindustrin, undersöker olika legala vägar för att stoppa det. Men också att övertala regeringar runt om i Europa om att det inte är en effektiv policy.

– Om vi förbjuder alla flygrutter kortare än 500 kilometer, skulle det innebära mindre än 4 procent av koldioxiden i Europa – eller hur? Det finns en uppfattning att det skulle vara 80 procent, säger William Walsh, generaldirektör för International Air Transportation Association.

Men samtidigt som branschorganisationer för flygbolag och flygplatser laddar krutetet för att slå tillbaka mot miljöpolicyn, förbereder sig gröna lobbygrupper för att försvara det – och skärpa det.

– Det är hyckleri, de har gjort förbudet så att det inte har någon effekt, de gjorde en stark push för att det inte skulle få någon ambition, säger Sarah Fayolle, från Greenpeace i Frankrike, som hoppas att förbudet kan komma att gälla alla flygresor om det finns ett alternativ med tåg på mindre än sex timmar, så som ursprungsförslaget var formulerat.