Radar · Världen i siffror

Barn ringer Bris om sina föräldrars ekonomi

Bris har mottagningar i Umeå, Stockholm, Linköping, Göteborg och Malmö.

Bris tog emot rekordmånga samtal under jullovet. Organisationen ser en koppling till höstens energikris och höga inflation och bemannar nu för ännu fler samtal under 2023.

Under jullovet tog Barnens rätt i samhället (Bris) emot 2 400 samtal. Det är en ökning med 19 procent från året innan och det högsta uppmätta antalet samtal någonsin, skriver Bris i ett pressmeddelande.

Den kraftiga ökningen är svår att förklara, enligt organisationen. De har inte marknadsfört annorlunda. Den stora förändringen, att de har öppet dygnet runt, var införd redan förra julen.

– Vi vet att frågor om pressad ekonomi, att leva på marginalen, som ju fler gör nu, är riskfaktorer för konflikter och våld. Sen om det är det som kan förklara den här ökningen kan man inte säga säkert men det kan vara en del av förklaringen, säger Magnus Jägerskog, generalsekreterare på Bris till TT.

Flera av barnen som ringer till Bris säger uttryckligen att de är oroliga över sina föräldrars ekonomi. I stort är psykisk ohälsa den vanligaste kontaktorsaken, följt av familj, familjekonflikter och våld – kategorier som alla kan förvärras i tuffa ekonomiska tider.

Något som sticker ut i år är att antalet samtal om självdestruktivitet och självmordstankar har ökat med nästan 50 procent jämfört med jullovet förra året.

– Att barn hör av sig och söker stöd är positivt i sig, det är ett stort steg att våga söka hjälp och när barn sätter ord på sin situation finns möjlighet till förändring. Här har samhället ett stort ansvar att säkerställa att exempelvis elevhälsa och socialtjänst får de förutsättningar som behövs för att hjälpa barn och unga, säger Magnus Jägerskog.

Inför 2023 kommer Bris att satsa ytterligare för att kunna stödja ännu fler barn under nästa år.

Fakta: Barnens rätt i samhället

Är du under 18 år? Då kan du ringa 116 111 och prata med en vuxen kurator om vad som helst. Samtalet är gratis och anonymt. Det kommer inte heller upp på några räkningar så det är helt hemligt att du har ringt. Du kan också mejla eller chatta med Bris.

Bris driver den nationella stödlinjen för barn. Den bemannas av kuratorer som svarar på telefon, mejl och chatt. 2021 tog Bris emot över 40 000 samtal.

Organisationen grundades 1971.

Undersökningen som pressmeddelandet handlar om gjordes under perioden 21 december 2022 till den 6 januari 2023.

Källa: Bris

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV