Radar · Integritet

Meta erbjuder prenumeration för att slippa spårning

 Sju företag, som på grund av sitt värde och antal användare kallas grindvakter i EU:s Digital markets act, behöver följa nya regler.

Från november kan användare i EU-området ta en prenumeration på Facebook och Instagram för att slippa annonser, meddelar Meta.
– Även om en klar majoritet är emot att få riktad reklam blir det spännande att se hur många som nu plockar upp betalkortet, säger Jannike Tillå, Internetstiftelsen.

Betaltjänsten är ett svar på skärpta EU-regler, där teknikjättarna däribland Meta måste förhålla sig till Digital markets act, DMA. Lagpaketet innebär bland annat striktare regler för datainsamling och användares samtycke – vilket hotar företagets viktigaste inkomstkälla.

– Meta har nu gått ut med att man ska erbjuda användare i EU möjligheten att betala för att slippa reklam på Facebook och Instagram. Det är utan tvekan ett försök att efterleva EU-krav. Men man kan verkligen ställa sig frågan om detta kan anses vara ett aktivt och frivilligt samtycke för att använda dessa stora tjänster som är så stor del av vår digitala vardag, säger Jannike Tillå, kommunikations- och affärsområdeschef på Internetstiftelsen.

Meta presenterade den 30 oktober tjänsten prenumeration som utöver en reklamfri upplevelse ska garantera att användarnas data inte delas för annonser. Alternativet är att godkänna datainsamling och annonser för att använda Facebook och Instagram gratis.

Jannike Tillå är kommunikations- och affärsområdeschef på Internetstiftelsen, som beskrivs som en oberoende, affärsdriven och allmännyttig organisation
Jannike Tillå är kommunikations- och affärsområdeschef på Internetstiftelsen, som beskrivs som en oberoende, affärsdriven och allmännyttig organisation. Foto: Internetstiftelsen

"Giltig form av samtycke"

”Möjligheten för människor att köpa ett abonnemang utan annonser balanserar kraven från europeiska tillsynsmyndigheter samtidigt som det ger användarna valmöjligheter och tillåter Meta att tillhandahålla tjänsten till människor i EU, EES och Schweiz. I sin dom erkände EU-domstolen uttryckligen att en prenumerationsmodell, som den vi presenterar, är en giltig form av samtycke för en annonsfinansierad tjänst,” skriver Meta på sin webbplats.

Med hänvisning till människors integritet hindrade EU-domstolen i juli Meta från att kombinera data som samlats in om användare på plattformar som Facebook, Instagram och Whatsapp med externa webbplatser och appar – utan uttryckligt medgivande från användarna. Beslutet kom efter ett beslut i januari då EU:s tillsynsmyndighet bötfällde Meta med 390 miljoner euro för att ha tvingat användare att acceptera riktade annonser som ett villkor för att använda Facebook.

– Tidigare i höst bekräftade Tiktok att de gör ett småskaligt test av att ha en betalversion utan reklam. Intressant är att vi i vår egen undersökning Svenskarna och internet 2023 ser att merparten, 7 av 10, inte vill att någon ska få använda deras personliga data för att anpassa reklam på nätet för dem. Dessutom har vi sett i våra tidigare undersökningar att många svenskar känner stor oro för att storföretag samlar in data om dem, säger hon.

Majoritet emot reklam

Tiktok har bekräftat att ”en utvald marknad” ska prova ett månadsabonnemang som låter användare slippa vissa annonser, rapporterar Svenska dagbladet. Betalversionerna av Snapchat och X har lockat cirka 1,3 respektive 0,8 procent av de dagligt aktiva användarna.

Metas affärside är att erbjuda gratis sociala nätverkstjänster till användare och att sälja annonser till företag som vill nå dessa.

En månatlig prenumeration för användare i EU, Norge, Liechtenstein, Schweiz och på Island ska kosta mellan 9,99 och 12,99 euro, motsvarande ungefär 120 och 150 kronor, aviserar Meta.

Är kostnaden för en prenumeration och att slippa bli spårad rimlig?

– Även om en klar majoritet är emot att få riktad reklam blir det spännande att se hur många som nu faktiskt plockar upp betalkortet. Personligen tror jag att det blir en ganska liten andel. Det är svårt att kommentera prissättningen då det är en högst individuell bedömning som varje användare kommer behöva göra, men utan tvekan är det bekymmersamt om människor inte har ekonomisk möjlighet att avstå riktad reklam om de vill, säger Jannike Tillå.

Fakta: DMA och DSA

År 2020 lade EU-kommissionen fram förslag på två nya digitala lagar om digitala tjänster (DSA) och digitala marknader (DMA).

DSA kan förenklat liknas vid spelregler för det som händer på de digitala plattformarna medan DMA ses som ett regelverk för hur de största plattformarna, så kallade grindvakter, konkurrerar med andra mindre aktörer.

I DSA ingår skärpta krav på att plattformar agerar mot illegalt innehåll och hantering av illegala varor. Även riktad reklam och insamling av personlig data berörs av lagen.

DMA innebär att användare ska kunna få välja vilka tjänster de vill, oavsett plattform. I praktiken betyder det till exempel att en Iphone-användare ska kunna installera appar utanför Apples appbutik.

För att omfattas av DMA krävs bland annat att ett företag erbjuder en ”kärntjänst” (webbläsare, meddelandetjänst eller socialt nätverk) på en plattform och att de har 45 miljoner EU-användare per månad.

Källa: TT

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV