EU-parlamentets stora klimatdag blev ett magplask. En majoritet sa nej till de föreslagna ändringarna för handeln med utsläppsrätter – och därför måste flera frågor nu göras om på utskottsnivå.
Med 340 röster mot 265 blev det ett överraskande nej för det förslag om utsläppshandeln som tyske kristdemokraten Peter Liese varit ansvarig för i EU-parlamentet.
Han är rejält bitter.
– En dålig dag för EU-parlamentet. Det är en skam att i mycket av det här så röstade ytterhögern, socialisterna och de gröna tillsammans, fräser Liese i plenisalen i Strasbourg.
Läs mer om de politiska reaktionerna här.
ETS-reformen ingår i Fit for 55, som är EU-kommissionens namn på det stora paket av miljöåtgärder som presenterades i fjol somras. Trots namnet handlar det inte om att få folk i medelåldern att komma i form inför badsäsongen – utan snarare om hur utsläppen i EU om 7,5 år ska ha minskat med 55 procent jämfört med basåret 1990.
Att ETS-förslaget nu skickas tillbaka gör att EU-parlament också väntar med att rösta om införandet av en social klimatfond och en koldioxidtull, eftersom de frågorna har nära koppling till ETS-handeln.
Däremot röstade parlamentet igenom sin förhandlingslinje om hur mycket varje land ska sänka sina utsläpp inom de områden som inte omfattas av ETS.
Skog och bilar
Andra omröstningar gällde utsläppen från skogs- och markanvändning, förkortat LULUCF i klimatsammanhang. Här handlar det bland om hur skogen kan användas för att på naturligt sätt ta hand om koldioxid, exempelvis genom hårdare krav för kalhyggen.
I onsdagens allra sista omröstning var sedan frågan om när bilar och skåpbilar som använder fossila bränslen ska vara utfasade. Här blir EU-parlamentets linje att inga nya bensin- och dieselbilar ska få säljas från år 2035 – något som man nu också ska försöka få medlemsländerna att gå med på i kommande slutförhandlingar.
Fakta: Klimatförslagen
Här är de åtta klimatförslag som EU-parlamentet skulle rösta om under onsdagen (med ansvarig ledamot inom parentes):
Reviderat system för handeln med utsläppsrätter, ETS (Peter Liese, Tyskland): föll med 265 röster mot 340 och skickades sedan tillbaka till ansvarigt utskott.
Inrättande av en social klimatfond (David Casa, Spanien och Esther de Lange, Nederländerna): avgörande röst inställd i väntan på ETS.
Skapandet av en gränsjusteringsavgift, CBAM (Mohammed Chahim, Nederländerna): hela detaljomröstningen inställd i väntan på ETS.
Två förslag om flygets roll i utsläppshandeln (Suncana Glavak, Slovakien): godkända med 479 röster mot 130 samt 547 röster mot 44.
Ansvarsfördelning för utsläpp som inte ingår i ETS-systemet (Jessica Polfjärd, Sverige): godkänd med 473 röster mot 142.
Hanteringen av utsläpp från mark- och skogsanvändning, LULUCF (Ville Niinistö, Finland): godkänd med 472 röster mot 124.
Utsläpp från bilar och skåpbilar (Jan Huitema, Nederländerna): godkänd med 339 röster mot 249.
Källa: EU-parlamentet.
TT