Radar · Utrikes

Billig biljett gav reseboom – men bilarna fortsätter rulla

Resandet med tåg och andra allmänna färdmedel har exploderat i Tyskland under sommaren.

Drygt 90 kronor för att åka buss, tunnelbana eller regionståg – över hela landet under en månad. Sommarens uppmärksammade försök att locka fler passagerare till allmänna färdmedel i Tyskland har börjat utvärderas. Någon dunderkur beskrivs det ännu inte som, trots minskad biltrafik på sina håll. En politisk strid om en eventuell fortsättning har redan påbörjats.

Det råder politisk oenighet kring 9-euro-biljettens framtid. Tysklands trafikminister Volker Wissing från det liberala partiet FDP vill se en form av fortsättning även till hösten. Likaså miljöpartiet Die Grünen – som pekar på att efterfrågan på den billiga biljetten varit skyhög – ser en framtid för projektet.

– Biljetten har varit en verklig försäljningsframgång. Den får inte bara somna in, säger Die Grünens Katharina Dröge till Handelsblatt. Hennes parti vill finansiera en fortsättning genom att inskränka förmånsbeskattningen på tjänstebilar.

Men landets finansminister Christian Lindner (FDP) motsätter sig en förlängning.

– Det finns inga medel till förfogande för 9-euro-biljetten i budgeten, säger Christian Lindner till Augsburger Allgemeinen.

Han ondgör sig även över det som han kallar för ”gratismentalitet á la villkorslös grundinkomst”.

– Människor på landet, som inte har en tågstation i närheten och som är beroende av bilen, skulle därmed subventionera den förmånliga lokaltrafiken för andra, menar han.

42 procent fler resenärer

Förväntningarna har varit stora på trafikprojektet. Dels för hoppet att lindra effekterna av inflationen och de stigande energipriserna för befolkningen, men också för omställningen av trafikslag (Verkehrswende).

Och visst har resandet med de allmänna färdmedlen ökat dramatiskt, visar en pågående studie vid Tekniska högskolan i Berlin (HTW).

– I juni 2022 låg de landsomfattande resorna för rälstrafiken i snitt 42 procent högre än i juni 2019, säger järnverksexperten Christian Böttger till Der Spiegel.

Men något kvitto för att folk tar bussen istället för bilen är det inte. En fjärdedel av resorna skulle inte ha gjorts överhuvudtaget, om det inte vore för den förmånliga 9-euro-biljetten. Det handlar alltså om ytterligare resor och inte om ersättningsresor.

– Utifrån de studier som hittills har gjorts är förskjutningseffekten från asfalten till rälsen liten: I bästa fall två till tre procent, säger Christian Böttger.

Svag lättnad i biltrafiken

De första undersökningarna från Berlin stämmer väl överens med dem i München. En grupp på 100 personer som forskarna följt reste 35 procent mer med buss och tåg, men använde sin bil bara 3 procent mindre. Dock kunde forskarna notera att biltrafiken i München, som brukar stegras i juni, istället dämpades något. Överlag har man kunnat notera en svag lättnad i köbildningar kring de tyska storstäderna.

Någon radikal förändring hade inte Müchenstudiens ledare Klaus Bogenberger förväntat sig. Men han ser ändå en positiv effekt:

– Det viktiga resultatet är att många har integrerat de allmänna färdmedlen med sin vardag.

Fotnot: Erbjudandet för 9-euro-biljetten i Tyskland gäller fram till den 31 augusti.