Radar · Miljö

Hamnarbetare vägrar lossa rysk gas

Ett fartyg kommer lastat med flytande naturgas.

Invasionen av Ukraina har fått hamnarbetare i Storbritannien att vägra att lossa rysk gas, rapporterar flera medier.

I flera brittiska hamnar har fartyg lastade med rysk naturgas fått vända ut till sjöss igen – utan att ha kunnat lossa. Orsaken? De har förvägrats en hjälpande hand.

”Arbetarna vid National Grid Terminalen vill inte röra vid lasten med bakgrund av den tragedi som sker Ukraina”, skrev Matt Lay, talesperson för det brittiska facket Unison i ett uttalande, inför att två fartyg med gas nog för att försörja Storbritannien i 12 dagar, planerade att lägga till i Kent under söndagen.

Storbritannien har infört hårda sanktioner mot Ryssland, bland annat genom att vägra ryska skepp att lägga an vid brittiska hamnar. Men landet tillåter fortfarande att rysk olja och gas, vilka inte är under sanktion, förs in i landet av fartyg som är registrerade i andra länder än Ryssland.

"Finansierar Putins krigsmaskin"

Något som kritiseras av Unison och Matt Ley.

”Anställda kommer att visa sitt stöd för det ukrainska folket och upprätta de sanktioner som har införts mot Ryssland”, säger han i uttalandet.

På grund av protesterna blev det aldrig någon lossning i Storbritannien. Men ett av skeppen, Boris Vilkitsky, kunde istället stäva till hamnen Montoir-de-Bretagne i Frankrike. Men inte heller där fick det något varmt mottagande, då fartyget konfronterades av aktivister från Greenpeace som vecklade ut en banner med texten, ”Fossil fuels war”.

Enligt miljöorganisationen kom gasen från gasfältet Yamal i Ryssland, som till 20 procent ägs av det franska bolaget Totalenergies.

”Europas beroende av gas bidrar till att finansiera Putins krigsmaskin.  Det här är Totalenergies sanna ansikte, ett företag som uttrycker solidaritet med Ukraina och som anser sig ta ansvar”, säger Helene Bourges från Greenpeace Frankrike i ett uttalande.

Svenskt fack vill delta i sympatiblockader

Men Storbritannien är inte det enda landet där missnöjet gror. I Nederländerna undersöker nu det största facket som organiserar hamnarbetare, FNV Havens, vilka möjligheter det har att vägra att lossa ryska skeppslaster, utan att drabbas av en ekonomisk backlash.

”Det är blod på olja, blod på kolet och blod på gasen”, säger Niek Stam, en talesperson från fackförbundet till det journalistiska projektet Source-material, i samarbete med The Guardian.

I Frankrike ska protester bland hamnarbetare ha brutit ut i samband med en gasleverans i förra veckan. Även i Sverige har anläggandet av ryska skepp fått en del hamnarbetare att reagera. Svenska Hamnarbetarförbundet skriver i ett öppet brev till infrastrukturminister Thomas Eneroth att man vill göra det man kan för att med ”civila påtryckningsmedel höja den ekonomiska och politiska prislappen för Putin-regimens agerande”, samt att förbundet kommer att ställa sig positiva i det fall det kommer en ukrainsk begäran av sympatiåtgärder riktade mot intressen i Sverige.

”Vi förutsätter att normala svenska konfliktregler med krav på sju vardagars varseltid för fackliga stridsåtgärder mot exempelvis fartyg på väg till och från Ryssland i så fall kan åsidosättas, och att sympatiblockader kan inledas omedelbart”, står det vidare i brevet.

Läs hela brevet från Svenska Hamnarbetarförbundet här.