Radar · Integritet

Unga män delar mest från ryskstödda medier

De statstödda nyhetskanalerna Sputnik och RT läses mest flitigt av unga män, åtminstone om man ser på svenskarnas medievanor.

Det sprids falsk information på sociala medier, ofta genom kanaler som stöds av Ryssland. I Sverige är det unga män som står för en stor del av vidarespridningen genom delningar.

Det är försvarshögskolan som genomfört en studie om hur svenskar konsumerar, sprider och håller med om innehållet i rysk informationspåverkan från nyhetskanalerna RT (tidigare Russian Today) och Sputnik.

– RT och Sputnik är de viktigaste kanalerna för spridandet av rysk statsunderstödd informationspåverkan, eller propaganda. Bland de som konsumerar nyheter från dessa kanaler är män och yngre personer klart överrepresenterade, säger Charlotte Wagnsson, professor i statsvetenskap till sidan Forskning.se.

Gruppen delar också värderingar med den ryska rapporteringen i högre grad än resten av befolkningen.

– Det här gäller många politiska värderingar, från feminism och HBTQ-frågor till synen på Ryssland och frågor om nationell säkerhet, säger Charlotte Wagnsson till sidan Forskning.se.

"Effekten ska inte överskattas"

Även om unga män som kollektiv är mer skeptiska till journalister och medier i allmänhet är de också bland dem som konsumerar mest traditionell media som som CNN, BBC och Sky News. I studien från försvarshögskolan uppger 95% av gruppen unga män att de tar del av sådana kanaler, vilket står i kontrast mot 62% i andra grupper.

Propaganda har effekt för opinionsbildning i ett land men effekten ska inte överskattas, menar forskarna – folk i allmänhet är väldigt svåra att påverka genom skadlig informationspåverkan. Sedan några dagar är dock både RT och Sputnik blockerade av Youtube och inte längre åtkomliga i Europa. 

Studien ingår i forskningsprojektet Informationspåverkan – sårbarheter och effekter som finansieras av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB).