Energi · Mat med Jenny

Blå revolution med hjälp av miljoninvestering

Sockertång och havssallad syns allt mer i butik och på krog, även på Michelinrestauranger.

Tång har trendat de senaste åren och mer coolt verkar det bli framöver. Fine dining-restaurangerna slåss om svensk tång och ett av de företag som skördar havets veganska delikatesser är Nordic Seafarm. Nu har de skrapat ihop 20 miljoner i en investeringsrunda och är redo att expandera.

Med investerare som växtbaserade Kale United är nu bolaget redo att skala upp sina tångodlingar längs västkusten. Målet är att bli störst i Europa på växtbaserad mat från havet inom fem år. Globalt är tångmarknaden stor och den väntas växa med cirka elva procent per år.

– Att nyttja havets potential och ta vara på tång som råvara kommer spela en stor roll i omställningen mot en mer hållbar livsmedelsproduktion. Med det nya kapitalet kan vi driva en blå revolution och bygga ut odlingskapaciteten till havs från dagens 30 ton till över 300 ton per år, accelerera vår produktutveckling och göra produkterna tillgängliga för en bredare publik, säger Simon Johansson, VD för Nordic Seafarm, i ett pressmeddelande.

Nordic Seafarm grundades 2016 av experter inom marinbiologi från Göteborgs Universitet och Kungliga Tekniska Högskolan, och säljer i dagsläget sockertång och havssallad till flera svenska Michelinrestauranger och livsmedelsproducenter.