Radar · Inrikes

Jobbjakt på Järvaveckan

Företaget MTR annonserar lediga positioner under den pågående Järvaveckan.

Under helgen pågår Järvaveckan för fullt på Spånga IP i Stockholm. Bland unga besökare som Syre pratar med står frågan om jobb i fokus.

Med budskapet “Valet är ditt” vill arrangörerna bakom årets Järvavecka skapa framtidstro och uppmuntra förstagångsväljare att ta sig till valstugorna i september. För Sushil, 20 år, är det främst möjligheten till professionellt nätverkande som lockar mest med evenemanget.

– Det är många företag här på plats. Jag går runt och pratar lite och försöker skapa kontakter. Men min utbildning är inom IT och tyvärr verkar det inte finns så många företag här från just den sektorn, säger Sushil. 

Som förstagångsväljare planerar han att rösta i riksdagsvalet i höst, men berättar att han inte har bestämt sig för vilket parti än.

– Det känns ganska rörigt i politiken just nu. Jag gillar vissa saker med vissa partier och andra saker med andra partier. Det är också svårt att förstå vilka partier som kommer att samarbeta. Men man kan ju alltid rösta blankt. 

Även Sushils pappa är på plats denna lördag men befinner sig lite längre bort vid företaget MTRs rekryteringsevent. MTR deltar som partner på Järvaveckan och anordnar under lördagen speed-intervjuer till lediga positioner. Intresset är stort och kön till rekryterarna ringlar sig lång. 

Jobb och bostad viktigast

Två som hoppas på jobb hos MTR är vännerna och Tenstaborna Sara och Isra, båda 19 år gamla.

– Jag tycker det är bra att stora företag kommer hit för att ge folk från orten jobb, säger Sara. 

Just frågan om jobb och bostad till unga människor är för Sara och Isra bland de viktigaste inför valet. 

– Jag ska rösta. Jag är inte så påläst just nu men jag ska sätta mig in mer i politiken inför valet. Det ska bli spännande. Det känns som att det är mycket som har hänt under de senaste fyra åren, säger Isra. 

Från företaget MTRs sida ser man Järvaveckan som ett utmärkt rekryteringstillfälle. 

– Vi rekryterar cirka 800 personer om året och behöver verkligen därför nå ut till så många som möjligt. Vi är övertygade om att olikheter berikar och att det är avgörande med mångfald. Vi anställer många nyanlända som därmed får in en fot på arbetsmarknaden, säger Linda Myrman, VMV Manager, MTR.