Radar · Miljö

Fossilbolag betalade Google för att sprida desinformation om klimatet

Klimatkrisen gör att bränderna i Australien inträffar oftare och är mer omfattande än förr.

Google har tagit emot minst 4 miljoner kronor för att sprida desinformation om klimatkrisen på nätet. Fossila bolag har i annonser bland annat påstått att fossila bränslen skulle göra miljön bättre och planeten mer beboelig. Det visar en ny rapport.

Google har en policy om att inte sprida desinformation om klimatet i sina annonser. Men en ny rapport visar att de gör just det, rapporterar den australiensiska tidningen Crikey.

Det är den ideella organisationen Centre for countering digital hate (CCDH) som genom det digitala verktyget Semrush har analyserat hur fem gas- och oljeföretag har använt sina annonser på Google.

Trots att forskningen visar att klimatkrisen hotar vår civilisation om inga drastiska åtgärder genomförs, har annonserna bland annat innehållit rubriker om att klimataktivister skulle överdriva konsekvenserna av klimatkrisen, och att fossila bränslen skulle göra planeten säkrare och miljön mer beboelig.

Tog emot pengar från klimatkrisförnekare

Organisationen upptäckte också att Google tog emot 421 000 dollar (motsvarande 4,4 miljoner kronor) från gruppen Competitive enterprise institute (CEI). Det är en amerikansk organisation som förnekar klimatkrisen och finansieras av miljontals dollar från fossila bolag. I offentliga sammanhang har CEI hävdat att klimatförändringar inte skulle vara ett problem och att det skulle vara mer skadligt att vidta åtgärder mot klimatkrisen än att låta den fortgå.

En av Google-annonserna som CEI betalade för handlade om att de stora bränderna i Australien under de senaste åren skulle ha orsakats av människan, inte klimatförändringarna. Detta trots att forskare visar att klimatkrisen är den främsta orsaken till de omfattande bränderna. Den informationen finns också att hitta på officiella myndigheters hemsidor.

Google duckar för frågor

När folk sökte på ”australias wild fires” eller ”how are australian fires doing” dök de sponsrade artiklarna som förnekade klimatkrisen upp först. Det är så Google fungerar – annonserna hamnar högst upp i flödet när någon söker på ett visst ord. Det betyder att många människor som har sökt efter information om bränder eller klimatkrisen har hamnat på klimatskeptiska sidor.

– Vi uppmanar Google att omedelbart sluta (…) dra nytta av klimatförnekelsen och att bryta med de stora oljebolagen en gång för alla, säger Imran Ahmed, ordförande i Centre for countering digital hate (CCDH), rapporterar Crikey.

När tidningen ställde frågor till Google om varför de fortfarande tillåter annonser med klimatskeptiska budskap svarade företaget inte på frågan, utan istället mejlade en av Googles talespersoner över ett kort utdrag ur företagets policy:

”När vi hittar innehåll som går över gränsen (…) till att uppmuntra fullständigt förnekande av klimatförändringar, tar vi bort dessa annonser”.

Läs mer:

Klimatscenarierna: ”Kan ge en falsk trygghet”

Ny studie i Science: Klimatkrisen kan orsaka massdöd till havs