Krönikor

Revolutionen i Iran handlar om mer än bara slöjor

Det pågår en revolution i Iran. Det pågår islamofobi i Sverige. Man kan tro att dessa inte har speciellt mycket med varandra att göra, men de hänger samman. De hänger samman för att de protester som startade efter mordet på kurdiska Zhina Emini (oftast omskriven som Mahsa Amini) i svensk kontext kokats ner till att handla om slöjans vara eller inte vara, trots att detta handlar om så mycket mer.

För folket i Iran slåss för sin frihet långt förbi frågan om slöjan. Att moralpolisens mord på Zhina, som motiverades med att hon bar sin slöja fel, blev startskottet för revolutionen betyder inte att det är hela revolutionen.

Vi kan börja med det simpla, som Zhinas namn. Ni har främst läst om henne som Mahsa. Mahsa var det namn iranska staten tvingade på henne. Men Zhina var kurd, och hennes kurdiska namn var Zhina. Det namn hon ville gå under, det namn staten förnekade henne och som majoriteten av väst inte fått veta om. I denna detalj ryms ett bevis på iranska statens förtryck, inte bara utifrån kön, utan också etnicitet. Så i upploppen och demonstrationerna i Iran just nu skanderar folket slagord för sin frihet. Frihet att ha den kultur de vill, de kläder de vill, det liv de vill.

I Sverige, där ickeiranska/ickemuslimska medborgare ska delge sin åsikt om revolutionen, verkar det gå på grund direkt vid frågan om slöja. Snabbt är folk där och dikterar att slöjan måste förbjudas. Att den alltid är förtryckande och fel. Kvinnor med slöja vittnar om hur deltagare i demonstrationer i stöd för iranska befolkningen buat ut dem när de passerat förbi. Buat ut deras slöja. Det pekas också på Iran och mordet på Zhina för att hävda att detta visar hur efter i tiden muslimsk kultur är och hur farligt det är med muslimer i Sverige …

Jag har svårt för det här. För om styret i Iran säger mycket om islam och muslimer måste ju folkets revolution säga ännu mer? De är trots allt fler än ledarna. Om slöjan aldrig kan vara annat än förtryck, för att sen tvingas på vissa kvinnor, då måste det samma givetvis gälla för att ha håret synligt, eftersom vi har flera länder där slöjor är förbjudna och kvinnor av polis under förnedrande former tvingats ta av den och betala böter. Där kvinnor med våld får slöjan sliten av sitt huvud.

På något sätt symboliserar reaktionerna på revolutionen i Iran problemet med hur svensken kommit att börja resonera om islam, muslimer och muslimska länder. Ett synsätt som lättast sammanfattas med: ”Det är bara fel när de gör det”.

Fotnot: I hashtaggen till uppropet till stöd för Zhina Emini, #feminists4jina, används den engelskspråkiga transkriptionen av namnet.

Jag har hängt på bokmässa och det är ju bland det roligaste som finns!

Putin kan kosta på sig semester mitt under det krig han startat.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV