Radar · Miljö

Krav på klimatbonusbilar kan få motsatt effekt

Vätgasdrivna fordon i klassen lätt lästbil skulle klara de nya utsläppskraven, men däremot inte pristaket för att kunna få klimatbonus, menar Upphandlingsmyndigheten.

Regeringens förslag på nya krav på klimatbonusbilar kan få motsatt effekt och istället leda till ökade utsläpp. I alla fall när det gäller vissa bilar inom offentlig upphandling, menar Upphandlingsmyndigheten.

Regeringens förslag om att skärpa reglerna kring vilka nyinköpta bilar som kan få klimatbonus är just nu ute på remiss. En av remissinstanserna är Upphandlingsmyndigheten, som både ställer sig positiv och negativ till de föreslagna ändringarna.

Positivt är att även upphandlande enheter som exempelvis kommuner nu kommer att få möjlighet att ta del av bonusen, skriver myndigheten. Det är också bra med skärpta utsläppskrav, tycker man. Men samtidigt finns det nya regler som kan slå fel, menar myndigheten.

– Vi välkomnar förslaget att upphandlande organisationer ska omfattas av rätten till klimatbonus. Men vi ser en risk för att kommuner och regioner väljer bort det för klimatet bästa alternativet om exempelvis lätta lastbilar inte omfattas av bonusen, säger Heini-Marja Suvilehto, hållbarhetsspecialist på Upphandlingsmyndigheten, i ett pressmeddelande.

Lämnar få alternativ

Att lätta lastbilar inte omfattas av förslaget beror på att det dels blir hårdare utsläppskrav och att det samtidigt sätts ett pristak. Inget fordon får kosta mer än 700 000 kronor, enligt regeringens promemoria. Och då blir det få modeller som platsar för en bonus, konstaterar myndigheten. Vätgasdrivna bränslecellsfordon klarar utsläppskraven, men däremot inte pristaket. Resultatet kan bli att de upphandlande myndigheterna gör undantag från kravet att köpa klimatbonusbilar och istället köper in andra fordon, skriver myndigheten.

När det gäller gasbilar så kommer de inte klara EU:s kommande utsläppskrav. Det gör däremot laddhybrider. Men från en kommuns perspektiv kan detta leda till mer utsläpp på grund av hur bilarna används.

– Det kan då vara värt att nämna att gasbilar i Sverige nästan uteslutande körs med biogas medan laddhybrid-bilar i exempelvis hem- och färdtjänst ofta körs med fossila bränslen eftersom de inte hinner ladda, säger Heini-Marja Suvilehto.

Därför är Upphandlingsmyndigheten positiv till att regeringen föreslår att gasbilar även i fortsättningen ska jämställas med en klimatbonusbil.