Radar · Miljö

WWF: ”Rea inte ut naturen” – färre planerar inköp

Black Friday – extrapriser, rabatter och kvällstidningar som guidar konsumenter rätt i readjungeln.

Då var det dags igen – för Black Friday – köpfesten med fallande priser, rabatter och sajter som guidar oss rätt i readjungeln. I år tros dock färre planera att handla under Black Friday – men inte av miljöskäl.

Black Friday har vuxit till den största shoppingdagen i Sverige men i år förväntas färre konsumera, även om försäljningssiffrorna ändå förväntas bli höga, enligt en rapport från Svensk handel. Kartläggningen visar att 52 procent av svenskarna planerar att handla under Black Friday, en siffra som är något lägre än tidigare år.

Black Friday uppstod i USA och infaller årligen dagen efter tacksägelsedagen den fjärde torsdagen i november. I Sverige etablerades fenomenet först för cirka 10 år sedan.

Även i andra EU-länder uppger människor att de kommer spendera upp till en femtedel mindre på Black Friday och andra rea-perioder som kommer framöver, skriver CNBC.

Motkampanjerna mot Black Friday

WWF har i år en kampanj ”Rea inte ut naturen–Jag står upp för naturen på Black friday”, där vi istället för att handla fler prylar uppmanas att skänka pengar för att bidra till att öka den biologiska mångfalden .

En skrämmande lagerrensning pågår i naturen. Bestånden av vilda djur har i snitt minskat med 69 procent på mindre än en människas livstid. – WWF

Det är inte bara WWF som vill få oss att ändra beteende. Klimatstudenterna på Karlstad universitet anordnar en klädbytardag – en tillställning där man kan byta kläder med varandra, skriver SVT-Värmland.

I Stockholm har Blocket, Medborgarskolan och Stockholms Tillskärarakademi kampanjen, Detox day den 26 november. Där riktar de in sig på vår klädkonsumtion. De skriver in ett pressmeddelande att ”kläder och textilier är en stor miljöbov och modeindustrin står för mer koldioxidutsläpp än det internationella flyget och sjötransporterna tillsammans”.

Det ideella nätverket En köpfri dag skickar via ”Inga Prylberg” ut mejl om ”En köpfri dag” en svensk version av internationella Buy nothing day, skriver Dagens opinion.

– Framförallt vill vi skapa debatt om att vi fortsätter med överkonsumtion samtidigt som vi håller på att missa miljömålen, säger Göran Hådén, talesperson för En köpfri dag, till Dagens opinion.

Totalt väntas Black Friday generera en försäljning på 8 miljarder kronor. Den största inköpskategorin är kläder, följt av hemelektronik. Färre än i fjol väntas köpa hemelektronik, och varannan konsument uppger att de kommer att handla mindre än ett normalår. – Svensk Handel

”Fejkade reor duggar tätt inför Black Friday

Det är inte bara kritik mot ”överkonsumtion” som riktas mot Black Friday.  Utan även att handlarna kör med bluffrea, där handlaren höjt priset innan alla super-erbjudanden läggs ut inför Black Friday eller andra ”köpfester”.

Dagens industri skriver att statistik från prisjämförelsesajter återigen visar på en utbredd bluffrea och att ”där priserna sänkts mest – och produkterna där falska reor är vanligast”.

De falska prissänkningarna ökar enligt jämförelsetjänsten Pricerunner som nu på morgonen meddelar att 28 procent är bluffrea, uppger sajten E-Handel.