Radar · Miljö

Ny rapport: Sänkt bränsleskatt gynnar rika bilägare åtta gånger mer

Lägre bränsleskatt kan vara värd en skål i champagne för vissa.

De sänkningar av bränsleskatter som nu införs inom EU kommer att ge de rikaste förarna åtta gånger mer pengar än de fattigaste, skriver miljöorganisationen Transport & environment i en analys.

Minst 14 EU-länder har nu infört någon form av drivmedelskompensation för att uppväga för höjda bränslepriser. Enligt miljöorganisationen Transport & environment kommer det att få effekten att de rikaste bilägarna i EU i genomsnitt kommer att få åtta gånger mer pengar än EU:s fattigaste bilister.

Till exempel skulle en sänkning av skatten med omkring 1.50 kr till exempel ge ägaren av en BMW SUV runt 3 000 kronor (300 euro) tillbaka på 6 månader, medan den som kör en liten Citroen får runt  850 kronor (85 euro ) tillbaka – och de som åker kollektivt får ingenting, skriver organisationen i sin rapport

I stället för att subventionera de rika förarna av bensinslukande bilar, skulle kontantstöd kunna fördelas mer rättvist till familjer som faktiskt behöver det." – Griffin Carpenter, bilanalytiker på miljöorganisationen Transport & environment

Mer än hälften av EU-länderna har infört någon form av drivmedelskompensation
Mer än hälften av EU-länderna har infört någon form av drivmedelskompensation. Grafik: Transport & environment

Hittills har fjorton EU-länder infört en drivmedelskompensation, däribland Sverige. De svenska ersättningsnivåerna tillhör de lägre, men Sverige tillhör också de länder som ger mer ersättning till de som förbrukar mest drivmedel, vilket oftare är rikare personer som kör mer bil, kör ensamma och i större bilar, skriver Aktuell hållbarhet, som var först att rapportera om T & E:s analys.

Importtullar för rysk olja

Miljöorganisationen menar att EU:s subventioner motverkar sanktionerna mot Ryssland. Istället vill de se importtullar mot rysk olja, vilket de menar skulle slå mycket kraftfullare mot Ryssland.

T & E uppmanar EU att läsa International energy agencys (IEA) rapport, A 10-Point Plan to Reduce the European Union’s Reliance on Russian Natural Gas som publicerades förra veckan.

Rapporten ger förslag på 10 åtgärder som EU-länderna kan göra för att på kort tid minska efterfrågan på olja med hela 2,7 miljoner fat om dagen – vilket motsvarar efterfrågan på olja för alla bilar i Kina, enligt IEA.

"EU:s regeringar hävdar att de står med Ukraina, men istället för att beskatta rysk olja subventionerar de den med 9 miljarder euro med skattebetalarnas pengar. Det finns bättre sätt som regeringar kan hjälpa människor på. Vi skulle kunna införa en tull eller skatt på rysk oljeimport nu. – Griffin Carpenter, bilanalytiker på miljöorganisationen Transport & environment