Glöd · Debatt

”Vi kräver ett stopp för nyförsäljning av fossildrivna bilar till nyårsafton 2024”

"Allt fler kommuner formulerar nu koldioxidbudgetar för att ta det lokala ansvaret i den stora omställningen.

Privatbilismens alla resor – korta som långa – spär dagligen på klimatkatastrofens omfattning och förstörelsepotential. Därför är riksdagens beslut om en sänkning av skatten på bensin och diesel oerhört sorgligt, skriver företrädare för Klimatalliansen. 

DEBATT. Det är svårgreppbart, det existentiella nödläge mänskligheten nu är mitt i kräver helt nya sätt att tänka av oss – men framför allt att vi agerar. Vi vet inte om vi klarar det, men människan är kapabel till stordåd när hon jobbar tillsammans. Och stordåd är precis vad vi behöver NU! 

Kanske är bilen den uppfinning som bidragit mest till vår personliga frihet i det moderna samhället. Den är vår bästa vän. Och värsta fiende. Drygt 20 procent av utsläppen av växthusgaser i Sverige kommer från bilen.

Privatbilismens alla resor – korta som långa – spär dagligen på klimatkatastrofens omfattning och förstörelsepotential. Därför är riksdagens beslut om en sänkning av skatten på bensin och diesel oerhört sorgligt. 

Klimatalliansen kräver nu ett stopp för nyförsäljning av fossildrivna bilar till nyårsafton 2024 – samtidigt som en massiv utbyggnad av laddstationer genomförs.

På detta vis vill vi förstärka den starka trend av nyförsäljning av elbilar som redan finns i Sverige där el som drivmedel är populärast bland kunderna. Tänk att redan om två och ett halvt år få höja våra glas i en skål för framtiden och fossilbilens slut. 

Allt fler kommuner formulerar nu koldioxidbudgetar för att ta det lokala ansvaret i den stora omställningen. I budget efter budget landar beräkningarna på cirka 15 procent årlig minskning av utsläpp, samtidigt som en av de största utsläppskällorna i dessa budgetar är privatbilismen. Men privatbilismen är en faktor som kommunerna inte har någon makt att påverka.

Därför måste politiker på nationell nivå ta sitt ansvar och lägga grunden för att Sverige skall nå nollutsläpp och ge kommunerna en rimlig chans att lyckas med sitt arbete mot nollutsläpp. 

Och ett stort bidrag till det skulle vara ett förbud av nyförsäljning av fossildrivna bilar 2024, med ett påföljande förbud av försäljning av fossila drivmedel till 2030. 

Då kan vi på nyårsafton 2030 åter höja våra glas för framtiden och glädjas över de fossila persontransporternas definitiva slut. 

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV