Radar · Miljö

Returnerade julklappen kan hamna på soptippen

Klädbranschen innehåller många och billiga produkter.

Julklappar köpta online som ska returneras? När allt fler varor handlas på nätet har det också dykt upp ett nytt, växande problem. Ett ökat antal returer. Men förutom att det leder till fler transporter så finns en risk att den returnerade varan slängs istället för att säljas igen, visar en ny studie.

Även om svenskarna handlat mindre på nätet det senaste året, så visar siffror från Svensk handel att så många som 64 procent av konsumenter i åldrarna 18-89 år e-handlade under oktober i år (den senaste månaden med presenterad statistik). Men med handeln på nätet kommer också ett problem med fler returer jämfört med den fysiska handeln. Dels leder det till fler transporter och utsläpp, men det finns också ett annat problem. Vissa produkter riskerar att slängas istället för att återigen läggas upp till försäljning.

– Den krassa verkligheten är att slänga är det minst dåliga ur ekonomisk synvinkel för företagen. Det gäller särskilt varor som är billiga i förhållande till den kostnad som krävs för att granska, packa om och lägga ut dem till försäljning igen, säger forskaren Carl Dalhammar vid Internationella miljöinstitutet vid Lunds universitet till Forskning.se.

Stort e-utbud av kläder och elektronik

Han har tillsammans med sina kollegor intervjuat representanter för elva företag inom klädes- och elektronikbranschen. Fenomenet är utbrett just i dessa branscher, där det finns ett stort utbud och många billiga produkter.

Men att helt enkelt förbjuda företag att slänga produkter är inte heller oproblematiskt, menar han. Om företag tvingas skänka osålda varor till second-hand-butiker kan det uppstå problem med en urholkning av värdet på produkterna.

– Eller lågkvalitetsprodukter, som till exempel billiga hörlurar som kraschar ganska direkt, de vill man inte sälja på second hand överhuvudtaget, säger Carl Dalhammar till Forskning.se.

Obligatoriska avgifter för returer

Istället borde man som ett första steg införa obligatoriska avgifter för returer, menar han. Detta då företagen i det stora hela tjänar på att erbjuda gratis retur.

Samtidigt handlar det om ett större problem. Att ta tag i den slit- och slängmentalitet och samhällsstruktur som gör att vi köper extremt billiga produkter som fort går sönder och måste ersättas av nya.

– Vi har levt på billig kredit i så många årtionden. Det handlar inte om att vara emot utveckling eller marknadsekonomi, utan om att vi måste tillbaka till en marknadsekonomi där vi konsumerar färre grejer av bättre kvalitet igen, säger Carl Dalhammar till Forskning.se.